Ronde er det nye navnet på Cell Network AS. Etter at Petter Olsens investeringsselskap Firmament nylig kjøpte 100 prosent av selskapet fra Cell Network AB, har selskapet gjennom en klausul forpliktet seg til å skifte navn.
- Vi hadde ballkasting internt og kom frem til dette. Ronde står for noe solid og bestandig, noe varig, sier administrerende direktør Anders Volle til digi.no.
Selskapet han leder har vært gjennom mange fusjoner. Fra dagene med Digital Hverdag og New Media Science, gjennom fusjoner med svenske Cell til giftemålet med Mandator i 2000. Det er imidlertid første gang de prøver å innarbeide en helt ny merkevare,
Volle har nettopp avholdt et arrangement hvor Cell har introdusert det nye selskapet overfor kunder.
- Vi er veldig lettet over mottakelsen av det nye navnet, sier han.
Volle tok over ledelsen av Cell etter Sverre Hurum i mai i år og har fått en stor utfordring i å snu den deprimerende trenden som har vært i et knallhardt konsulentmarkedet det siste halvannet året.
I fjor hadde Cell i Norge et negativt årsresultat på 41 millioner kroner.
- Deler av virksomheten vår, blant annet som vi har videreført fra Mandator, har gått bra hele tiden. Første halvår i 2002 har vi redusert tapet til rundt to millioner kroner. I august gikk vi i pluss, og det tror vi vil skje for september også, mener Volle. Han sier at totalomsetningen vil gå ned fra fjoråret, men at kostnadene er såpass redusert (Ronde vil være rundt 140 medarbeidere) at andre halvår kan bli positivt for de norske nettkonsulentene.
Volle vil ikke anslå hvor store kostnader en omprofilering vil belaste selskapet.
- Det er for tidlig å si, vi kommer til å gjøre mye selv, men kommer også til å bruke endel ekstern kvalitetssikring. Jeg har aldri vært med på å prøve å innarbeide et helt nytt navn i markedet. Det blir veldig spennende, sier han.