Chello, som er kabel-TV-selskapet United Pan-Europe Communications' bredbåndssatsing på Internett,, er allerede i gang i syv land i Europa, Australia og Chile, der de tilbyr høyhastighets Internett-aksess til i overkant av 170.000 kunder.
Nå skal ti prosent av Amsterdam-selskapet selges gjennom utstedelse av 26,9 millioner nye aksjer til en stykkpris på mellom 13 og 17 euro. Hele selskapet verdsettes til inntil 4,6 milliarder euro, omlag 37,5 milliarder kroner.
Selskapet vil ved børsnoteringen også selge 9,3 millioner aksjer til Microsoft, som allerede eier rundt åtte prosent av UPC, og 9,3 millioner aksjer til AT&T-selskapet Liberty Media Group, som fra før eier en andel i UPCs morselskap UnitedGlobalCom Inc. Sammen vil de to amerikanske selskapene eie omlag syv prosent av Chello.
Børsnoteringen av Chello er den største i Europa siden Deutsche Telekoms nettselskap T-Online for en måneds tid siden solgte aksjer for 2,8 milliarder euro - nesten 23 milliarder norske kroner.
Ifølge en pressemelding fra Chello vil prospektet for børsnoteringen bli offentliggjort førstkommende mandag morgen.
Aksjen vil bli handlet under ticker-symbolet CHLO - sannsynligvis fra og med 31. mai på såvel Nasdaq- som Amsterdam-børsen. Tilretteleggere er Goldman Sachs og Morgan Stanley Dean Witter.