Siden oktober i fjor har det vært kjent at Cisco arbeider med en ny type tjeneste: EOS eller «Entertainment Operating System». Den tenkte kundegruppen for EOS er medieselskaper som vil tilby sine seere og surfere interaktivt innhold kombinert med sosiale nettverk. Cisco skal med andre ord erobre Hollywood.
Det første offisielle dryppet om EOS kom på Ciscos plattformblogg 18. oktober. I et kort avsnitt ble det beskrevet som en «programvareplattform som tjener som et operativsystem for underholdning, der forbrukeren får en interaktiv, personlig tilrettelagt og fellesskapsbasert opplevelse, samtidig som det blir enklere for innholdseiere å engasjere et publikum, gjøre innholdet sitt tilgjengelig og tjene penger på det.»
Mot slutten av Ciscos årlige analytikertreff C-Scape i San Jose to uker før jul, ble det holdt en egen innledning om EOS, ved Dan Scheinman, senior visepresident i Cisco og sjef for en nylig opprett avdeling kalt «Media Solutions Group». I forbindelse med den pågående forbrukermessen Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, ga Scheinman utvalgte amerikanske medier en oppdatert briefing.
Cisco er til stede på CES først og fremst for å fremme hjemmenettutstyr fra datterselskapet Linksys og nye tv-bokser fra tidligere Scientific-Atlanta, som i dag bærer Ciscos eget varemerke. Cisco sier at Linksys i løpet av et par år vil reduseres til et produktnavn, og at hjemmenettutstyret også vil bære Cisco-merket.
Oppkjøpene av Linksys i 2003 og Scientific-Atlanta i 2005 var Ciscos første trinn mot forbrukermarkedet. Mannen bak disse oppkjøpene var nettopp Scheinman: Etter ni år i Cisco, blant annet som juridisk direktør, ble han i 2001 leder i avdelingen «Corporate Development» som hadde ansvaret for Ciscos oppkjøp av andre selskaper. Under Scheinmans ledelse gjennomførte Cisco over 40 oppkjøp.
I mars 2007 gjorde Cisco to oppkjøp som overrasket analytikerne. Disse besto av deler av Utah Street Networks, selskapet bak Myspace-konkurrenten Tribe.net, og av Five Across, en utvikler av programvare for å la nettsteder håndtere brukergenerert innhold. Et par uker seinere kom et nytt kjøp: Cisco kunngjorde at de ville overta WebEx, USAs største aktør innen nettbaserte konferansesystemer, for 3,2 milliarder dollar.
Etter å ha sørget for disse oppkjøpene, skal Scheinman ha greid å overbevise Cisco-sjef John Chambers om å opprette en egen avdeling for å utvikle løsninger beregnet for medieselskaper, altså Media Solutions Group som Scheinman nå leder.
I denne gruppen havnet først og fremst utviklere fra Tribe og fra Five Across. De ble supplert med 15 ingeniører og programmere, slik at gruppen nå omfatter rundt 50 medarbeidere. Media Solutions Group flyttet inn i egne lokaler i San Francisco, tre mil fra Ciscos hovedkvarter, altså i området der Tribe og Five Across opprinnelig holdt til.
Ifølge Scheinman skal EOS kunne brukes til å bygge nettfellesskap rundt seere av bestemte tv-program eller andre spesielle interessefelter som livsstil.
Teknologien vil kunne overvåke forbrukerne i samspill med hverandre og med mediene. Den vil kunne anbefale forbrukerne innholdstilbud i samsvar med interessefeltet, og den vil også kunne brukes til å håndtere målrettet annonsering basert på hva forbrukerne foretar seg.
Den sentrale teknologien i EOS betegnes som «programvaremotor for gjenkjenning og relevans». Ifølge Scheinman er hovedprinsippet for EOS at brukerne ikke skal behøve å jakte på innhold: Det er innholdet som skal oppsøke brukerne, ikke omvendt.
EOS skal ikke selges, og ikke installeres lokalt hos medieselskapene: Det skal driftes av Cisco selv på deres egne servere, og tilbys medieselskapene på månedsbasis.
Siden i fjor høst, har både ishockeyligaen NHL og motorsportorganisasjonen Nascar drevet pilotprosjekter med en svært tidlig og beskjeden utgave av EOS.
I november brukte NHL teknologien til å bygge en interaktiv tjeneste rundt artisten Kid Rock på sitt nettsted, og sa seg svært fornøyd med de 20.000 besøkende tjenesten genererte. Scheinmans kommentar til dette er at det gir NHL større muligheter til å tjene penger på å promotere andre ting enn bare ishockey.
EOS kan tilbys kommersielt mot slutten av 2008.
Analytikere peker på at flere mindre konkurrenter har et forsprang på Cisco. Oppstartselskapet KickApps har hatt et tilbud med tilsvarende funksjonalitet siden juli 2006. En annen konkurrent er Ning, som blant annet Netscape-gründer Marc Andreessen står bak, og som lanserte en løsning i februar 2007. Det snakkes videre om Flux, et fellesskap av Viacom og SocialProject, som lanserte et noenlunde tilsvarende tilbud i september.
Les også:
- [15.09.2008] Cisco går offensivt ut i SMB-markedet
- [28.08.2008] Cisco kjøper åpent alternativ til Exchange
- [02.11.2007] WLAN-telefoner kan gjøre mer enn mobiler
- [02.11.2007] Cisco gjør oppkjøp nummer 125
- [16.03.2007] Cisco kjøper for å gi Microsoft konkurranse
- [06.03.2007] Cisco kjøper Myspace-konkurrent