Den amerikanske IT-giganten Cisco avduket denne uken flere nye alt-i-ett samhandlingsenheter for videokonferanse.
Felles for DX70 med 14 tommers berøringsskjerm og storebror DX80 (23 tommer) er at begge blir fremstilt som et «direktør-produkt» for toppledere, men priset for enhver ansatt.
De blir også betegnet som eksempler på «skandifornisk» design i betydningen Skandinavia + California. Et klart tegn på at enhetene er utviklet av det salige Tandberg-miljøet på Lysaker.
Og ganske riktig, DX-serien er helnorsk. Norgesavdelingen har vært svært involvert i produktutviklingen.
– Så godt som 100 prosent. Dette er et produkt som er utviklet på Lysaker, sier teknologidirektør Nils-Ove Gamlem i Cisco Norge til digi.no.
Cisco kjøpte som kjent opp den norske videokonferansespesialisten Tandberg for over 17 milliarder kroner for snart fem år siden.
Siden har de fremstilt en rekke produkter helt fra bunnen. Det første på markedet var «telepresence»-produktet MX300s andre generasjon, som kom for et halvår siden.
Tilbake til denne ukens produktlansering. DX-serien blir i markedsføringen rettet mot personlig bruk («this time it's personal») og et lavere prissjikte fra Cisco enn før.
Men billige er de ikke. Det har vært antydet en USA-pris på 1500-2000 dollar for 23-tommeren og noe under 1000 dollar for minstemann.
Mercedes eller Lada?
Dette for produkter som enkelte vil sammenligne med gratis nettjenester som Skype, Google Hangouts eller Telenors Appear.In for den saks skyld.
– Er ikke dette en høy pris å betale for noe som i praksis er en skjem med webkamera påmontert, selv om du også kan installere Android-apper?
– Stiv pris, ja, det vil nok noen synes, men kvalitetsmessig er det en enorm forskjell sammenlignet med Skype eller Hangouts, mener Gamlem.
Ifølge ham blir det som å sammenligne hvordan sjokolade smaker, det klarer han ikke å gjøre på telefonen. Eller Mercedes-Benz versus Lada, som han også sier.
– De som mener prisen er stiv har ikke opplevd produktet, sier teknologidirektøren.
Enhetene støtter Android, men samhandlingsdelen er egentlig native fra Cisco ved siden av. Gamlem forklarer det sånn at produktet er en embeddet kombinasjon av maskinvare og programvare.
– Det vi har gjort i tillegg er å integrere Android, dermed kan man kjøre Android-baserte applikasjoner, de fleste fra Google Play. Hele skjermen er også berøringsvennlig, og kan kobles videre til pc-en. Oppløsningen er 1920x1080 og løsningen er instant on, alltid tilgjengelig et klikk unna. Vi forstår at enkelte vil sammenligne dette med gratis, men sammenligningen står seg ikke, mener Nils-Ove Gamlem.
En annen fordel er at løsningen er basert på standarder som H.264. Du kan ringe til en DX-enhet også fra konkurrerende videokonferanseutstyr. Du kan også kommunisere mot Skype eller Hangouts, men da gjennom Android-apper.
Cisco har for øvrig en historie med flere mislykkede forsøk på forbrukersegmentet. Kan vi tolke denne lanseringen som et nytt forsøk?
– Nei, ikke forbrukere. Dette er ikke et konsumentprodukt som blir solgt på Elkjøp eller Komplett. Det er et video- eller samhandlingsverktøy for profesjonelle brukere. Men for all del, proffene har også behov for hjemmekontor, sier teknologidirektøren til digi.no.
Les også:
- [22.05.2014] Cisco satser på Android
- [01.10.2009] Cisco vil legge Tandberg inn under seg