- Vi har ikke gitt opp Norge, og vi har heller ikke gitt opp lokal representasjon, sier Susanna Flood, som er PR-sjef i CNN International i London.
Hun har nettopp avsluttet en presentasjon (sammen med TBS Europe-sjef Alison Mordue) under Konferansen Media 2000 i Bergen, av hvordan merkevaren CNN skal bygges i en konkurranseutsatt nyhetsfremtid.
Dette skjer samme dagen som CNN Norge og CNN Sverige stenger sine lokale nyhetstjenester. I likhet med i Sverige har ikke Scandinavia Online (SOL) og VG Multimedia sett grunnen til å fortsette å fronte CNN i Norge på Internett.
I Norge har det ikke vært mulig å få på plass en ny samarbeidspartner for CNN.
VG-sjef Torry Pedersen har i lengre tid signalisert at organisasjonen i VG Multimedia bruker all tid og krefter på VG.no. Og hos eierne i Schibsted er det heller ikke stor tro på at lisensbaserte, desentraliserte modeller under andre merkenavn lønner seg.
Likevel er ikke relasjonene kuttet for godt. Etter det digitoday.no forstår har det i lengre tid vært samtaler mellom Schibsted Telecom og TBS om et eventuelt samarbeid på mobilområdet i Norge og Norden.
Hvilke samarbeidsformer som diskuteres, er uklart, men uttalelser fra direktør Arthur Bastings i TBS Europe senest i går antydet at den amerikanske giganten har forpliktelser i Norge.
- CNN Norge har vært en viktig komponent i den første fasen av vår regionale, interaktive strategi, og vi har fortsatt en forpliktelse overfor det norske markedet. Nordmennene er blant de mest avanserte mediebrukerne i verden og har vært store brukere av CNNs tjenester. Vi føler at det nå er på tide å måle responsen på andre interaktive tjenester, sa Bastings i pressemeldingen.
Susanna Flood bekrefter overfor digitoday.no at de har samtaler med ulike norske aktører, men at en avgjørelse kan komme om én måned. Eller ett år.
- Vi har ingen offisielle kommentarer til dette i øyeblikket.
Flood mener at lokal representasjon stadig er viktig for CNN i de enkelte land, noe blant annet en avtale med Handelsblatt og n-tv.de i Tyskland er eksempler på. Dermed har de ikke helt gitt opp lisensieringsmodellen.
Hun sier de stadig anser hvert enkelt land som hvert sitt marked og ikke er fristet til å effektivisere ved å se på Norden som et homogent marked. Likevel ser Flood helt klart synergieffekten av en eventuell felles avtale med en stor nordisk medieaktør.