Norske Cxense har fullført sitt varslede oppkjøp nummer to i USA.
Selskapet røper nå at det dreier seg om mediedivisjonen til det Boston-baserte selskapet Ramp.
Prislappen er på 10 millioner amerikanske dollar, drøyt 84 millioner kroner.


Les mer: Norsk IT-selskap jakter flere oppkjøp i USA
Video
Hensikten er å styrke posisjonen i det amerikanske markedet for videopublisering, videoannonser og personalisering.
Finansieringen ble fikset med en rettet emisjon på 80 millioner kroner - penger som også skal benyttes til å styrke egenkapitalen.
Ifølge administrerende direktør Ståle Bjørnstad gir oppkjøpet større muligheter til å betjene etterspørsel etter effektive annonser i et digital videomarked som vokser.
Les også: Stanser Adblock med en kodesnutt

Ny ledelse
Handleturen i USA fører til at Cxense får profilerte kunder som ABC News, Fox Sports og Nascar i porteføljen.
Organisatorisk blir Ramp-sjef Tom Wilde satt inn som Amerikasjef for Cxense.
Så du denne? Stormakter forhandler om digital ikke-angrepsavtale