SIKKERHET

Cyberangrep koster dansk høreapparatselskap minst 800 millioner

Enorme tap etter at maskinparken ble slått ut.

Danske Oticon (Demant) har vunnet priser på CES-messen i en årrekke. 2019-modellene bruker nå også maskinlæring for å gjøre en bedre jobb. Nylig ble selskapet hardt rammet av et cyberangrepet.
Danske Oticon (Demant) har vunnet priser på CES-messen i en årrekke. 2019-modellene bruker nå også maskinlæring for å gjøre en bedre jobb. Nylig ble selskapet hardt rammet av et cyberangrepet. Illustrasjonsfoto: Jan M Moberg
1. okt. 2019 - 17:00
Vis mer

Demant er en av verdens største produsenter av høreapparater. Forrige uke kom de med resultatvarsel etter et ødeleggende cyberangrep.

Natt til 3. september oppsto en «kritisk hendelse» på det danske konsernets «interne IT-infrastruktur». En måned senere jobber de fortsatt med å gjenopprette systemene, blant annet ved produksjonsanlegg i Danmark og Frankrike.

Trolig løsepengevirus

Angrepet har i dansk presse blitt beskrevet som utbrudd av løsepengevirus, uten at selskapet har bekreftet dette.

Det som er klart at hendelsen blir kostbar – og dyrere enn det alvorlige cyberangrepet mot norske Hydro tidligere i år.

Foreløpige anslag viser et inntektstap i størrelsesorden 600–700 millioner danske kroner, noe som tilsvarer 800 til 933 millioner norske kroner. Men dette er for regnskapsåret 2019 alene.

Det er for tidlig å si om hendelsen får effekt utover inneværende periode. Dette er uansett usikre anslag som er basert på at arbeidet med gjenoppretting går som planlagt, opplyser Demant.

Prognosen for årets driftsresultat er betydelig redusert fra tidligere 2,65-2,85 milliarder til et sted mellom 2,0 og 2,3 milliarder. Regnestykket inkluderer 50 millioner i påløpte kostnader, men også en forventet forsikringspremie på 100 millioner.

Her er noen av kulepunktene selskapet serverte til markedet før helgen:

– Hendelsen berørte kjernevirksomhet gjennom hele verdikjeden, inkludert forskning og utvikling, produksjon og distribusjon. Alle forretningsområder ble påvirket, men i ulik grad og med regionale forskjeller.

– Gjenoppretting og aktivering av systemene, applikasjonene og serverne fortsetter på tver av alle regioner og forretningsområder.

– Vi forventer at de gjenværende forretningskritiske systemene vil være gjenopprettet i løpet av de neste to eller tre ukene, opplyser Demant.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.