DB Medialab har flere ganger tidligere vært ute med nye annonseformat på det norske Internettet, som et alternativ til standard bannerannonse.
Tabloidavisene er beryktet for å kopiere hverandre, og trenden er slett ikke blitt mindre det siste året. Blant annet var Dagbladet først ute med multikanal-satsing på fotball fra årets Tippeliga. Både Internett, SMS og papiravis blir flittig brukt, og VG var ikke sent ute med å kopiere konseptet.
Denne gangen er det Dagbladet.no som kopierer VG.no på annonsesiden på web. I forrige uke skrev digi.no om VGs forsøk på å skape større oppmerksomhet for annonsørene på forsiden av nettavisen sin.
Har dere apt etter VG, Esten O. Sæther?
Ja, det har vi sikkert, svarer mannen som er redaktør på Dagbladet.no.
- Det som er skjedd, er at vi hele tiden ser på nye formater og er interessert i å finne formater som de som selger annonser synes er ålreit. Det vi trenger er å finne fram til formater som gjør at vi får en naturlig andel av den totale annonseomsetningen. Andelen vår er unaturlig lav per i dag, sier han og mener de har slitt med andre format som pop-up annonser.
- Tilbakemeldingene på de annonsene har ikke alltid vært like positive, sier han.
Sæther opplyser at de har hatt utkastet til annonsene liggende lenge og at det nok er tilfeldigheter hvilket nettsted som egentlig har kommet ut først med annonseformatet.
- Det kommer an på de avtalene vi får fra annonsørene, sier han.
Formatet ble lansert først mandag på Dagbladet.no, i en reklame med Norsk Tipping som avsender .
- Nå trengs det en normal oppmerksomhet rundt nettannonsering. Vi må slutte å telle klikk og se at annonsering kan brukes som vanlig merkevarebygging. Men det er kun noen av nettstedene som kan tillate seg dette store formatet, sier han og mener at Dagbladet er trygge på at de kvalifiserer til dette, selv om han ikke regner med at alle nettbrukerne til Dagbladet vil forstå hvorfor de har et behov for en mega-annonse.
Markedssjef Jørn Andersen i VG Multimedia mener at det ikke kommer som noen direkte bombe at Dagbladet kopierte konseptet.
- Vi regnet med at den kom, sier han med en latter og mener samtidig at det er positivt at store nettaviser tar i bruk samme format.
- Hvis vi kutter vekk svadaen som har vært i debatten til nå, er det klart at kunden nå må få større plass. Vi er spent på hva salgsnettverkene vil gjøre. Vil de få problemer med å integrere slike løsninger på de mange nettstedene de sitter med, spør han og tror at både volumet og ulike systemer vil gjøre integrasjonen problematisk.