Sjefredaktør for Dagens Industri på nettet, Christer Mårdbrant, opplyser til digi.no at trafikken på gratisdelen av DI.se nesten ikke har falt noe siden avisen la om til én brukerbetalt del og én åpen del.
- Det er ikke en eneste annonsør som har klaget. Og vi er på budsjett i øyeblikket, det vil si at vi holder nullbudsjettet vårt, opplyser Mårdbrandt.
I likhet med de aller fleste andre nettaviser med papiret som hovedprodukt, regnes ikke tilflyten av gratis stoff fra papirutgaven i regnskapet. Det er 15 ansatte som jobber med DI.se, og Dagens Industri greier altså å lønne disse på dagens nivå.
Mårbrandt opplyser at det de gjorde tidligere i år med lukking av deler av tjenesten, i hovedsak var et defensivt trekk slik at man ikke ga bort for mye på nettet i forhold til papirutgaven. Det var altså et trekk for å beskytte kjerneproduktet på papir, ikke nødvendigvis for å tjene mer penger gjennom samleabonnementet på nett og papir.
- Dette mener vi har hindret mange i å si opp abonnementet på avisen. Mens man tidligere fikk 50-60 prosent av stoffet gratis, føler vi oss nå trygge på å ha fattet den riktige avgjørelsen ved å stenge mye av den muligheten, mener han.
Sjefredaktøren sier at 30 prosent av abonnentene på avisen har registrert seg på web'en.
- Alle disse får jo papiravisen om morgenen, så de kan bruke abonnementet sitt hvis de er på reise, hoteller eller har andre behov, mener han. De tjenestene som de har lukket på nettet, er blir i liten grad benyttet av abonnentene.
- Man må regne med et fall på mellom 80 og 90 prosent i bruken av åpne tjenester etter at man har lukket dem og tatt betalt. For oss gjelder dette blant annet arkivtjenesten, sier han.
Men nå vil Dagens Industri utvide betalingsmodellen sin til også å gjelde ikke-abonnenter som kunne tenke seg et 'dagskort' eller kun en artikkel. En slik løsning har konkurrenten Ekonomi24 hatt helt siden de lukket tjenesten før jul i fjor.
Mens prisen hos E24 er ti svenske kroner (inkludert moms) for et dagsabonnement, tenker DI å legge seg på rundt 15 kroner.
- I dag koster det 2.700 kroner hvis du vil se en enkelt artikkel. Det er ikke spesielt bra service. De nye mulighetene vil gjøre det hele mer brukervennlig, sier Mårbrandt som også håper på å få inn nye lesere til avisen på denne måten.
Les mer om brukerbetaling i Sverige: