Hun har knapt rukket å gjøre stolen varm hos sin nye arbeidsgiver etter knapt tre arbeidsdager i Dagsavisens lokaler. Å tenke på vyer omkring temaer som nye medier og hvilken strategi Dagsavisen må legge seg på, har ansvarlig redaktør Hilde Haugsgjerd ikke vurdert ennå.
- Nei, noe konkret har jeg ikke rukket å ta tak i. Vi har en nettavis og den er vi ikke fornøyd med. Fra vår side er det oppdatering bare én gang i døgnet, i tillegg tar vi inn løpende byråstoff fra Apor, A-pressens nyhetsbyrå. Vi skal se hvordan vi kan styrke nettavisen nyhetsmessig i første omgang, og på sikt skal vi gjøre med radikale ting i forhold til stoffområder, samarbeidspartnere og lignende, sier Haugsgjerd til digitoday.no.
Men å satse på nettet koster penger og ifølge Haugsjerd er det lite penger i potten til nettsatsing.
- Jeg har ikke tenkt på hvor mye penger vi har tenkt å bruke på nettet ennå. Dagsavisen har økonomiske problemer, så vi har ingen økonomiske midler å bruke nå. Det vi skal gjøre i første omgang er å finne på kreative løsninger i forhold til økonomien og lete etter samarbeidspartnere, sier Haugsgjerd og avviser at de er i samtale med noen aktuelle kandidater.
- Nei, vi er ikke i kontakt med noen, men som ny redaktør vil jeg se åpent og fritt på alle eventuelle kandidater.
- Hvor lang tid vil det ta før dere kan satse ordentlig på nettet?
- Det kommer an på hvor bra vi gjør det, sier Haugsgjerd.
Det er i dag ingen faste redaksjonelle ansatte som arbeider med nettutgaven til Dagsavisen. Det er kun noen på den tekniske siden som har i oppgave å oppdatere sidene i løpet av dagen.
- Er det et mål å få ansatte som utelukkende jobber mot nettet?
- Det tør jeg ikke si, sier hun.
Selv går hun i første rekke til de store papiravisenes sider på Internett, i tillegg til noen favoritter relatert til de fagområder hun har jobbet med den siste tiden. Men foreløpig har hun ikke rukket å legge inn sine favoritter på maskinen hos sin nye arbeidsgiver.
Den nye redaktøren kommer fra Dagbladet hvor hun ledet den politiske dekningen i tabloidavisen.