Nyhetstjenestene WWDmedia og Venturebeat har fått tilgang til opplagstall for digitale utgaver av et utvalg kjente amerikanske magasiner, fra Audit Bureau of Circulations (ABC).
Opplagstallene tyder på sviktende interesse for å lese blader på iPad.
Statistikken har flere svakheter, blant annet at opplagstallene for flere blader er oppgitt som gjennomsnitt for utgivelser over flere måneder.
Nedgangstendensen er likevel klar.
Wired lanserte sin iPad-utgave i juni, og solgte over 100 000 nedlastinger. Det gjennomsnittlige salget i juli til september var 31 000. Tallene for oktober er henholdsvis 22 000 og 23 000. Papirutgaven solgte 130 000 eksemplarer i både oktober og november.
Vanity Fair solgte i gjennomsnitt 10 500 nedlastinger i august, september og oktober. November-utgaven solgte 8 700 nedlastinger.
Glamour solgte 4 301 nedlastinger i september, 3 440 i oktober og 2 775 i november.
Men's Health oppga et gjennomsnittlig digital opplag på 2 800 i våres, og 2 000 i både oktober og november.
Det finnes ikke ett eksempel på digitalt magasin der opplaget har begynt å stige igjen etter det uunngåelige initiale fallet etter lanseringen. Man aner en grunn til at blader som Esquire, People og The New Yorker ikke har oppgitt sine digitale opplagstall til ABC.
The Next Web prøver å bortforklare trenden. Etter å ha påstått at dataene er meningsløse, forklarer de dem likevel ved å skylde på dårlig markedsføring. Deres forslag om priskutt setter imidlertid fingeren på et ømt punkt.
På lang sikt vil selvfølgelig det digitale vinne fram. Det er latterlig å bruke massevis av naturressurser, industriell kapasitet og transport på å distribuere informasjon på papir. Inntil videre er iPad- og andre nettbrettutgaver av magasiner eksperimenter med et medium som langt fra har funnet sin endelige form.