Etter åtte måneders effektiv drift, er det danske nettstedet Haburi, en e-butikk som drives av The Virtual Factory Outlet AS, i nyttårsrus.
Selskapet, som har blant andre norske Northzone Ventures (tidligere Venture Partners) på eiersiden, har fått 275.000 europeere på kundelisten som medlemmer. 32.000 kunder har kjøpt varer i butikken og i årets første åtte måneder er omsetningen 17 millioner danske kroner, skriver Haburi i en pressemelding. Forretningen selger restpartier av merkevarer over Internett.
Det innebærer at Haburi vil gå ut av etableringsåret med en økonomisk baksmell på vel 100 millioner danske kroner.
Men dette er planlagte tap i form av investeringer, ifølge administrerende direktør Michael Vad. I pressemeldingen opplyses det at knapt 70 millioner av disse kronene er investert i markedsføring og IT-utvikling.
- Året som er gått har lært oss å fokusere på kjerneforretningen, og det vi er gode til. Vi vedtok i mai 2000 et radikalt strategiskifte da vi så markedene endre seg. Vi har konsentrert markedsføring og geografisk vekst betydelig. Det har gitt bonus, og resultatene i tredje og fjerde kvartal 2000 er således skapt for en brøkdel av det opprinnelig budsjetterte. Målet er å nå minst 100.000 ordrer og en omsetning på 75 millioner kroner i år 2001, sier Vad i meldingen.
Dansken opplyser at de lå litt under budsjett i fjor, i likhet med resten av detaljhandelen i Europa på klessalg. Men han er svært optimistisk for året som kommer. Bakgrunnen er ikke minst en god julehandel:
- Vi har hatt en fantastisk julehandel uten leveringsproblemer og med et daglig salg på over 2.000 klesplagg, sier han og mener det er helt avgjørende at selskapet faktisk klarer å levere varene til kundene (!).
Haburi er da også veldig fokusert på logistikk og levering. Selv hevder de å ha levert 99,5 prosent av varene innen de fem dagene de har lovt kundene.
- For mange internettvirksomheter har problemer med logistikk og levering skapt dårlige kundeopplevelser og sviktende salg. Som moderne detaljhandelsvirksomhet med kunder i flere land har vi fra starten visst at logistikk og distribusjon er nøkkelen til å skape tilfredse kunder og god økonomi, mener han og tror at evnen til å styre kundeforholdet (CRM) skal gi Haburi den beste konkurransekraften og bane veien for suksess.
Nøkkelmarkeder for Haburi er Tyskland, Storbritannia, Danmark, Sverige og Nederland, altså ikke Norge.