Podkasting er et fenomen med rask utbredelse og i fjor ble ordet "podcasting" kåret til årets ord.
Litt enkelt forklart består podkasting av lydsnutter lagret i MP3-formatet som automatisk lastes ned på gitte intervaller og overføres til en MP3 spiller via PCen.
Selv om navnet kommer fra å sette sammen iPod og broadcast er det ikke nødvendig å ha en iPod MP3-spiller fra Apple. Det fungerer like godt på en hvilken som helst spiller som støtter MP3-formatet, inkludert PCen.
Universitetene i USA var først ute med å bruke podkasting som et hjelpemiddel i undervisningen og nå følger danskene etter.
Syddansk Universitet skal nå gjøre opptak av forelesningene slik at man også kan få med seg undervisningen hvis man har vært borte en dag på grunn av sykdom eller lignende.
Et slikt opptak er også nyttig for å repetere stoffet som foreleseren gjennomgikk. De fleste studenter har ikke bil og må forholde seg til offentlig kommunikasjon som buss, T-bane og tog. Da er det lettere å ta frem en MP3-spiller og høre på forelesningen enn å bla opp notater og pensumbøker. På den måten kan podkastutgaver av forelesningene effektivisere læringen.
Opptakene åpner også opp muligheten for gjøre forelesningen tilgjengelig for andre enn de som går studiet.
Til å begynne med satser Syddansk Universitet å produsere 45 opptak av forelesninger i bedriftsøkonomi.
I utgangspunktet begrenser podkasting seg til lyd, men etterhvert som video iPod og andre bærbare spillere med videokapasitet blir mer og mer tilgjengelig kan det også bli aktuellt å distribuere video-opptak av forelesninger. Foreløpig har det ikke blitt noen enighet om hva dette skal kalles, men foreløpige forslag inkluderer videopodkast og videoblogging.
digi.no er ikke kjent med at det danske universitetet planlegger å distribuere videooptak, men vi kjenner til at blant annet Universitetet i Oslo tar opp endel forelesninger. Hvis de bestemmer seg for det vil også norske læringsmiljøer raskt være i stand til å tilgjengeliggjøre podkaster, både med og uten video.