Internett er et lokalt fenomen. Det mener i hvert fall strategisk planlegger Katrin Muth fra den danske avdelingen av reklamebyrået BBDO. Sammen med analyseinstituttet ACNielsen har reklamebyrået foretatt en undersøkelse blant 1.000 danske nettbrukere pluss en rekke individuelle intervjuer.
Det skriver den danske avisen Politiken.
Undersøkelsen kalles "Future Web" og baserer seg på telefonintervjuer. De to selskapene har som mål å gjennomføre den hvert år.
Ifølge den danske avisen er det 66 prosent av de spurte som klart sier at de foretrekker danske nett-tjenester (det innebærer at vet-ikke og likegyldig-segmentet er ganske stort).
Den mest aktive nettbrukeren er en velutdannet kar fra København med god inntekt. Han er sulten og målrettet, men er faktisk minst villig til å kjøpe varer på nett (snitt på 2.500 danske kroner). Den motsatte gruppen, den makelige dansken ("en faglært jyde af gør-det-selv-typen), har mye erfaring med postordre og er faktisk mest villig til å bruke store beløp på web. Denne personen har mye erfaring med å handle varer han eller hun ikke har sett på forhånd.
Undersøkelsen avslører en gruppe til, den kritiske forbruker som ofte er en middelaldrende, offentlig ansatt kvinne som er velutdannet og intellektuell. Den gruppen har det til felles, med de fleste andre nettsurfende dansker, at de frykter kortmisbruk når de handler på nettet.
Skal vi tro undersøkelsen, har 29 prosent allerede handlet, mens 66 prosent regner med å gjøre det før eller siden.