En britisk ankedomstol har omgjort en 20 år gammel kjennelse som sa at 39 ansatte i postvesenet var skyldige i svindel, tyveri og feilaktig regnskapsføring.
Nå viser det seg at det hele skyldes datafeil hos flere lokale postkontorer. I kjennelsen fredag heter det at det britiske postvesenet visste at det var alvorlige mangler ved påliteligheten til datanettverket Horizon fra systemutvikleren Fujitsu.
Det blir nå slått fast at det var postvesenets ansvar å få rettet opp det som ikke virket.
Mange av de dømte har brukt år, noen av dem hele 20, på å renvaske seg. De har konsekvent hevdet at de økonomiske feildisponeringene skyldtes datasystemet og ikke de ansatte. Mange mistet jobben, ble skilt og måtte selge hus og hjem. Andre måtte sone fengselsstraffer eller fikk betingede straffer.
I Storbritannia har dette vært en stor sak, og etter at dommen var falt fredag, var statsminister Boris Johnson en av de mange som gikk ut på Twitter med støtteerklæringer til de frikjente.
Skandalen er imidlertid ikke helt avsluttet. BBC skriver at 22 andre personer er i ferd med å få sine saker gransket, og alle som mener de er urettmessig straffeforfulgt som følge av datafeilene blir bedt om å melde seg.
Til sammen skal det ha blitt tatt ut 700 tiltaler mot postansatte som følge av bevis basert på IT-systemet Horizon, og fredagens kjennelse vil ventelig føre til en lang rekke erstatningssaker.
NSMs oppgaver skal gjennomgås – Gjedrem leder utvalget