(Oppdatert: Presisering av hva nedleggelsen i Tromsø innebærer)
De 60 berørte fikk tilbud om sluttpakke på tirsdag med frist for besvarelse to uker senere. Alle deler av organisasjonen er omfattet. Datametrix har også besluttet å legge ned Tromsø-kontoret.
Eivind Hauglie-Hanssen er administrerende direktør i IT-selskapet som i fjor omsatte for 1,3 milliarder kroner og hadde en bunnlinje på 12 millioner kroner.
Han forklarer til digi.no at kuttrunden er en konsekvens av en strategisk omlegging for å spisse virksomheten enda mer mot kjerneområdet, nettverk og sikkerhet.
Mer cloud, nettverk og sikkerhet - mindre lokalt installert telefoni
– Vi satser enda mer på nettverk og sikkerhet. I tillegg satser vi på skytjenester innen kommunikasjonsområdet med telefoni, video og kontaktsenter, sier Hauglie-Hanssen.
De har bestemt seg for å slutte å selge kundeplasserte telefonitjenester til nye kunder, men Datametrix forsikrer at de skal fortsette å drifte eksisterende avtaler videre.
– I den forbindelse har det vært en større tilpasning av organisasjonen. Enten måtte vi ha satset ytterligere på det talestyrte og kontaktsenter, eller så måtte vi gå «all in» på kjernen eller ryggraden vår som er nettverk og sikkerhet.
De valgte altså det siste. Nettverk og sikkerhet er også forretningsområdet der Datametrix, som er et heleid datterselskap av Telenor, allerede har 80 prosent av milliardomsetningen sin.
Exit Tromsø
Før nedbemanningen har Datametrix om lag 450 medarbeidere fordelt på virksomheten i Norge og Sverige.
Beslutningen om å avvikle Tromsø-kontoret kommer ifølge Hauglie-Hanssen etter mange vurderinger.
– Tromsø-kontoret har vært ledet fra Trondheim gjennom de siste to årene. Vi vil være i dialog med de lokale kundene i Tromsø-regionen for å kommunisere hvordan vi skal kunne betjene dem via vårt Trondheimskontor og lokale partnere. Våre tekniske ressurser i Tromsø har foruten å betjene lokale kunder jobbet på prosjekter i hele regionen, samt øvrig Skandinavia, sier han.
I egen omtale beskriver Datametrix kontoret i Tromsø som meget kompetent. De hadde et «dyktig salgsteam» og en «meget erfaren konsulentavdeling», som nå altså blir nedlagt.
Vridning av kompetanse. Staben har vokst kraftig
Hauglie-Hanssen hevder det har vært stor forståelse internt i Datametrix for endringene de nå foretar seg.
– Så er vi selvsagt veldig lei oss for at vi ikke kan ha med alle videre. Det handler også om vridning av kompetanse i en slik situasjon også, sier han.
Samtidig har Datametrix rekruttert en rekke nye medarbeidere. Det har også kjøpt opp den svenske nettverks- og sikkerhetspesialisten Network Services med 120 ansatte.
– Netto tilgang i år er på godt over 100 nye arbeiderplasser mer i Datametrix. Det har også vært oppkjøpet i Sverige så vi er oppe i store summer, sier Hauglie-Hanssen.
Sluttpakkene ønsker han ikke å gi detaljer om, men antyder at de er anstendige.
– Sluttpakker er et forhold mellom den ansatte som eventuelt får tilbud og oss, så det kan jeg ikke si noe mer om. Men vi er en del av Telenor-systemet. Det betyr at vi tar godt vare på våre ansatte, konstaterer Datametrix-sjefen.