Torsdag kveld sluttet meldingstjenesten i datasystemet DIPS, som står for Distribuert Informasjons- og Pasientdatasystem i Sykehus, å fungere.
– Hele sykehuset må nå jobbe manuelt. Alt går saktere. Spesielt akuttmottaket opplever situasjonen som særlig utfordrende, sier medisinsk direktør Hilde Myhren på Oslo universitetssykehus i en pressemelding.
Sykehuspartner, som har ansvaret for datatjenestene, sier til NRK at det ikke er snakk om et dataangrep.
Sykehuset har oppbemannet
Sykehuset følger etablerte nødrutiner som innebærer utstrakt manuell håndtering, og har satt krisestab. De melder at hendelsens beredskapsnivå er grønn.
– Per nå er vurderingen at situasjonen ikke går utover liv og helse. Sykehuset har oppbemannet flere steder. Vi kan sette inn ytterligere flere ressurser ved behov. Neste steg vil være å be om avlasting fra andre sykehus, hvis det er behov for det, sier Myhren.
Pressevakt Hedda Holth sier til NTB at det går bra med liv og helse enn så lenge, men at det at flere ting må gjøres manuelt skaper utfordringer.
– Det er mye informasjon som skal fram og tilbake, med inn- og utskrivninger, undersøkelser og svar på disse og slike ting, sier hun.
– Løpende vurdering
Sykehuspartner opplyser at de samarbeider tett med leverandørene for å løse problemene.
– Vi tar dette på fullt alvor og er i gul beredskap. Vi har satt inn nødvendige ressurser i dette arbeidet, sier Gro Jære, administrerende direktør i Sykehuspartner.
Kriseledelsen startet møtet klokken 16 og vil komme med oppdatert informasjon etter møtet.
– Det tas en løpende vurdering på om vi må be om avlasting, og vi vet nok mer om det etter møtet i kriseledelsen i ettermiddag, sier Holth.
Høyteknologisk råvare hardt rammet av orkanen Helene