En tidligere ansatt, Sophia Rønaas, som hadde jobbet i Frontline i over 20 år, ble beskyldt for underslag, og fikk sparken. Beskyldningene viste seg å være grunnløse.
Hun fikk likevel ikke tilbake jobben på grunn av noen e-poster mellom henne og en tidligere kollega, skriver dn.no. Rettssaken hvor hun krevde jobben tilbake, førte ikke fram.
Rønaas mener arbeidsgiverens gjennomgåelse av hennes e-poster brøt personopplysningsloven og GDPR. Hun klaget derfor Frontline til Datatilsynet i juli 2020.
Helomvending
I november i fjor vedtok tilsynet at det ikke var holdepunkter for noen reaksjon. Nå har de gjort helomvending.
Tilsynet konkluderer med at Frontline Management har brutt flere punkter i GDPR-lovverket: prinsippene om ansvarlighet, åpenhet og dataminimering, samt informasjonsplikten, i tillegg til e-postforskriften, skriver dn.no. Rønaas mener Frontline også burde fått en bot.