Hvis du i dag har forsøkt å ringe telefonnummer '05040' og håpet på å få kontakt med abonnementsavdelingen i Aftenposten, har du blitt skuffet. Du møter kun en telefonsvarer som sier følgende:
"Velkommen til Aftenpostens kundesenter. Vi har i dag, tirsdag tiende i niende, blitt angrepet av et datavirus. Dette har medført brudd i vårt telefonsystem. Inntil feilen er blitt rettet kan vi kontaktes via e-post abonnement@aftenposten.no. Aftenposten beklager det inntrufne."
I flere timer har telefonsystemet ligget brakk etter at datavirus angivelig skal ha slått det ut. Hvordan dette skal ha skjedd, vil ikke avisen si noe om til digi.no.
- Det er for tidlig å si noe om årsakssammenhengen og hva som egentlig har skjedd. Men jeg kan bekrefte at det er et datavirus som har gjort at hele telefonisystemet er satt ut av spill, sier Anne Lise Gjetvik, informasjonsdirektør hos Aftenposten.
Det er første gang at hele telefonisystemet for abonnement har ligget nede i flere timer. Gjetvik opplyser at Eterra, som har implementert systemet, er på plass for å søke opp feilen.
I løpet av ett år mottar Aftenpostens abonnementsavdeling mer enn én million forespørseler per telefon. Det er mellom 70 og 80 personer som jobber på kundesenteret.
- Det er litt uklart hvor lenge det vil ta å få opp systemet igjen. I mellomtiden er faksen eller e-post et alternativ for de kundene som prøver å nå frem til oss, mener hun.
Faksnummeret til avdelingen er 22 86 41 72, e-posten er, som tidligere skrevet, abonnement@aftenposten.no.
Det er ingen andre tjenester hos Aftenposten som skal være rammet.
- Har dere god nok sikkerhet når dette kan skje?
- Vi går gjennom systemene når og vurderer om sikringen er god nok, sier Gjetvik.
Les også: