Hadde vi levd i en rasjonell verden, burde hadde Tele2 kapret det aller meste av markedet for ADSL-linjer - selskapet har de klart laveste prisene og de beste betingelsene.
At vi kjøper svært mange andre produkter som klær, biler og hus basert på følelser og andre vanskeligere målbare varibler er kjent. Men i IKT-bransjen burde rasjonaliteten ha vunnet frem - kunder er vant til å sammenligne pris og funksjonalitet.
ADSL er heller ikke et komplisert produkt. Det er Tele2 som uten sammenligning er billigst på ADSL. Selskapet satte ned prisene i slutten av februar til 339 kroner måneden for en 704 Kbit i sekundet linje. Og dette er for fri bruk - du kan laste ned så mye du vil. Det er heller ingen bindingstid.
Telenor har et tilbud på 349 kroner, men her kan du laste ned bare 1 gigabyte i måneden, noe som er for lite når for eksempel en testutgave av et spill rommer 150-200 MB. De fleste kunder vil derfor måtte gå opp til en grense på 10 GB og nå følger prisen med oppover til 449 kroner - 110 kroner mer i måneden enn Tele2.
Fri bruk kan du bare få hvis du velger en linje på 1 Mbit i sekundet til en pris på 749 kroner i måneden. Telenor skal ha 995 kroner og NextGenTel skal ha 698 kroner for installeringspakken.
Det underlige er at Tele2 ikke har bygget et eget ADSL-nett - selskapet kjøper kapasitet av sin hovedkonkurrent Telenor og selger den videre - men til en langt lavere pris enn Telenor. Tele2 har heller ikke noe geografisk handicap - de dekker akkurat de samme kundene som Telenor selv.
Likevel velger de aller fleste kunder ADSL-linjer fra Telenor. Tele2 melder om hyggelig vekst, men fra et svært beskjedent nivå. De aller fleste kunder velger fremdeles altså Telenor, til tross for at de er dyrere.
- Vi har femdoblet salget etter at vi kuttet prisene i februar, forteller Tele2-sjef Markus Täkte til digi.no.
Han vil ikke ut med noen kundetall, men på direkte spørsmål bekrefter han at selskapet ennå ikke har et femsifret antall kunder.
Dermed blir selskapet en lilleputt i forhold til Telenor. I sin rapport for første kvartal melder Telenor at selskapet ved utgangen av første kvartal hadde 121.000 ADSL-kunder. 27.000 av disse har kommet til i løpet av kvartalet.
Bedt om en forklaring, skylder Täkte på Telenors distribusjon i elektrokjedene og større markedsføringsressurser.
- Tele2 bruker prisargumentet tungt, men det gjør åpenbart ikke det store utslaget, svarer Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor Plus. - Mange kunder synes vel vi er det tryggeste valget og kan ADSL-produktet. Man skal huske at det nå ikke er innovatørene, men vanlige folk som skaffer seg ADSL, avslutter Lessum.