Det er nå flere som søker på Google globalt med en mobiltelefon enn med en pc. Dette fortalte Google søkesjef, Amit Singhal, under Recodes Code/Mobile-konferanse i går. Dette skriver blant annet TechCrunch.
Les også: Nå er Google lei app-bannere
Milliarder
Denne milepælen skal ha blitt nådd en gang i sommer. Dette utgjør mer enn 100 milliarder søk per måned. Det omfatter kun enheter med skjerm som er mindre enn seks tommer. Nettbrett og ekstra store smartmobiler (phablets) kommer i tillegg.
Selv om Android er en enorm suksess når det gjelder utbredelse, så er økt mobilbruk også en utfordring for Google. Det meste av selskapets inntekter har kommet fra annonser på pc-skjermtilpassede websider, inkludert selskapets egen søketjeneste. På mobilen skjer mye mer av aktiviteten i apper, hvor Google i langt mindre grad har direkte inntekter av bruken.
Mobilvennlighet: Googles «mobilgeddon» er i gang
AMP
Google jobber derfor iherdig med å forbedre den mobile weben, noe denne ukens lansering av Accelerated Mobile Pages er blant et eksempel på.
Når selv Singhal sier at apper er en fundamentalt bedre måte å gjengi innhold på, enn å gjengi det samme innholdet på web, er det kanskje et tegn på at noe må gjøres.
Singhal forteller samtidig Google har indeksert og gjort søkbare mer enn 100 milliarder lenker til innhold i mobilapplikasjoner som støtter dette. Dette innholdet dukker ofte opp først i søkeresultatene når det søkes på Android-enheter.
Les mer: Slik vil Google redde den mobile weben