RESULTATERFINANS

De glade 90-årene

"The Roaring Nineties", De glade 90-årene som enkelte nå kaller det - var ikke bare preget av dotcom-bølgen med påfølgende børsboble-sprekk. Den var også preget av historisk meget sterk produktivitetsvekst i amerikansk økonomi. Forklaringen mener mange er at amerikanske bedrifter investerte i IT mer enn noen gang før. En ny undersøkelse bidrar til å nyansere en slik antagelse.

Øystein Kvistad
27. okt. 2003 - 10:05

Produktivitetsveksten i amerikansk økonomi var på beskjedne 1,4% fra 1974 til 1994. Deretter økte den til meget sterke 2,4% under hele dot.com-bølgen i siste halvdel av nitti-årene, for så å kuliminere med 2,9% i 2000.

2001 viste en nedgang til 1,1%, men allerede i 2002 steg produktivitetsveksten igjen, denne gang til utrolige 4,8% i følge offisiell amerikansk statistikk. I samme periode har IT-investeringene økt kraftig, fra å utgjøre 2% av brutto nasjonalprodukt i 1990 til nå ca. 12%.

    Les også:

I en artikkel i kommende nummer av Harvard Business Review tar lederen av McKinsey Global Institute i San Francisco, Diana Farrell, utgangspunkt i disse tallene, og stiller spørsmål ved om det er sammenheng mellom den sterke produktivitetsveksten og økningen i bedriftenes IT-investeringer i samme periode.

Svaret er at bildet er mye mer nyansert enn som så. Det finnes mange bedrifter og bransjer som har investert tungt i IT, uten å vise til noen produktivitetsvekst i det hele tatt. Hun påpeker at det kun var et fåtall bransjer som i hovedsak bidro til produktivitetsveksten i amerikansk økonomi. Disse bransjene var tele- og IT-industrien, finans, og detalj- og engros-salg. Disse utgjør kun 32% av brutto nasjonalprodukt, men bidrar til hele 76% av den totale produktivitetsvekst i samfunnet.

Hva er forklaringen på at disse bransjene har lykkes i å omdanne sine IT-investeringer til vesentlig produktivitetsvekst, mens andre næringer som har investert like mye, ikke kan vise til produktivitetsvekst i det hele tatt?

For det første viser hun til en interessant sammenligning med tilsvarende europeiske bransjer. Amerikanske bedrifter i disse bransjene har jevnt over høyere produktivitetsvekst enn tilsvarende europeiske, på ett unntak nær; telebransjen.

Her lå veksten i USA på 15%, mens den f.eks. i Tyskland var 25%. Den forkaringen mange ville tro var den riktige, var at europeerne har satset på en felles standard - GSM - noe amerikanerne som kjent ikke har gjort. Det har ført til at utbredelsen av mobilbruk - for ikke å snakke om SMS som nærmest er fraværende i USA - er langt mindre enn i Europa. Mens ca. 40% av telefonbrukerne i USA har mobiltelefon, er mobilbruken i Europa nå større enn bruken av fast-telefon.

Forklaringen er imidlertid en annen - selv om manglende standard selvsagt også spiller inn. Hovedårsaken ligger i at de-reguleringen av mobilmarkedet i USA ble gjennomført på en annen måte i USA enn i Europa. Mens vi krevde dekning over hele landet, kunne mobiloperatørene i USA nøye seg med de bedriftsøkonomisk lønnsomme områdene. (50 mobiloperatører betjener mindre enn 200 000 kunder hver, mens en håndfull operatører i Tyskland og Frankrike betjener mer enn 10 millioner kunder hver).

Det har ført til sterkt begrenset dekningsområde hos de fleste mobiloperatørene med følgende "roaming"-avtaler med andre operatører. Det betyr i praksis at mobilbruken innenfor samme delstat, eller innenfor et begrenset område, kan bli svært dyr. I tillegg kommer at fast-telefoni er mye billigere i USA enn i Europa. De har derfor ikke samme motivasjon til å gå over til mobiltelefon.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

Men hva med de andre områdene?

Strengere regulering av finansbransjen og større statlig eierskap og styring med bankene i f.eks. Tyskland, bremser i følge Farell produktivitetsveksten i denne bransjen. Til tross for at Tyskland har hatt en sterk markedsvekst og gjennomført betydelige konsolideringer (fusjoner), alle begrunnet med å ta ut "synergi-effekter". Tyske banker har ikke fått effektivisert sin filialstruktur, eller utviklet sin produktportefølje godt nok. Amerikanske banker håndterer i dag langt flere transaksjoner pr. kunde enn tyske banker.

Det samme er tilfelle for Frankrike når det gjelder varehandelen. Den sterke reguleringen og beskyttelsen av mindre dagligvarebutikker i desentrale strøk, hemmer konkurransen. Mangel på reell konkurranse gir derfor en produktivitetsvekst i Frankrike innen varehandelen på bare en tredjedel av tilsvarende i USA. Til tross for betydelige IT-investeringer i lagerstyring, distribusjon og butikkdata-løsninger.

Hvis vi går tilbake til amerikanske forhold ser vi også betydelige forskjeller mellom bedriftene i samme bransje når det gjelder på hvilke områder bedriftene investerer IT. De detaljist- eller grossistbedriftene som har oppnådd høyest produktivitetsvekst, er de som har investert i IT-teknologi innenfor lagerstyring, og effektivisering av den totale forsyningskjede. De har også en blanding av investeringer i form av strekkode- og scannings-teknologi, og større IT-systemer for lagerstyring. (Dette samsvarer forøvrig godt med mine egne undersøkelser vedrørende varehandelen i Norge, se artikkelen De første nettbutikker og dot.com-døden).

De finansinstitusjoner som har størst produktivitetsvekst er de som har investert i IT-systemer for å effektivisere samhandlingen med kundene. (40% av alle banktransaksjoner i USA går nå over Internett). Bankenes satsing på on-line CRM-systemer derimot har vært mislykket fordi de ikke hadde de bakenforliggende kundedataene på plass. Bankenes fokusering på produkter og kundesegmenter satte også grenser for utviklingen av total-løsninger.

Mange bedrifter investerte også i bedre IT-baserte styringssystemer på tvers av funksjonsområder og geografisk ulike enheter. Det ga ikke bare en bedre utnyttelse av de totale ressurser, men også en større spredningseffekt av IT-investeringene.

Så hva er egentlig svaret på hvorfor noen bransjer i USA har større produktivitekstvekst som følge av sine IT-investeringer enn andre, og at amerikanske bransjer med størst produktivitetsvekst lykkes bedre med sine IT-investeringer enn tilsvarende europeiske?

Det finnes flere svar:

1) Noe av forklaringen ligger i hvordan bransjene er regulert og hvilke rammebetingelser de har. Det forklarer at teleindustrien i Europa er mer produktiv enn teleindustrien i USA. Det forklarer også hvorfor finansbransjen, og grossist- og detaljistleddene i Europa er mindre effektive enn tilsvarende i USA.

2) Den andre forklaringen ligger i at bedriftene bevisst investerer i IT på områder hvor det har størst effekt på produktiviteten og konkurransekraften gitt bransjens spesifikke konkurransesituasjon. Detaljister og grossister har mer igjen ved å investere i effektivisering av den totale forsyningskjede, enn å investere i effektivisering av samhandlingen med sluttkunden. (Dette er forklaringen på hvorfor Wal-Mart er mer effektiv enn K-Mart i USA: den første investerte i auomatisering av produktflyten; den andre investerte i IT-systemer for markedsføring av sine produkter før de hadde fått effektivisert sin forsyningskjede). Bankene har mer igjen for å investere i samhandlingen med kunden enn i "back-office"-systemer. Årsaken er forskjellen på de ulike bedrifters og bransjers konkurransesituasjon og modenhet når det gjelder IT-løsninger.

3) IT-investeringene ble alltid ledsaget av andre investeringer så som innovasjonsprogram, effektiviseringstiltak generelt, etc. Det er altså ikke bare å velge riktig område for sin IT-investering ut i fra en reell forståelse av bransjens og bedriftens konkurransesituasjon. Det er også nødvendig å se IT-investeringene inn i et større utviklingsprogram for bedriften. Wal-Marts investeringer i effektiv forsyningskjede hadde hatt mindre effekt, sier Farell, hvis de ikke samtidig hadde gjenomført en omfattende endring av sine relasjoner til underleverandørene.

Farrels konklusjoner er neppe overraskende: Investèr i IT målbevisst og i samsvar med forretningsstrategien. Men Farells undersøkelse er solid støttet av tallmateriale og reflekterte kommentarer. Den viser også at hodeløs investering i IT uten medfølgende innovasjons- eller effektiviseringprogram, er meningsløst.

Så vet vi det. Enda en gang.

(Kilder: Diana Farell "The Real New Economy", HBR, oktober 2003. Se også C. Christensen og M. Raynor: "The Innovator`s Solution", Harvard Business School Press, 2003).

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra