Sommeren er tiden for de store leseopplevelsene, og personlig har jeg hatt stor glede av å holde meg oppdatert på de ledende stemmene innen prosjekt og produktledelse. Denne sommeren gir jeg mine fire sterkeste anbefalinger til faglig påfyll i ferien. Nyt dem på stranden, fjellet eller hvor enn du befinner deg i sommer. Sjansen er stor for at du gleder deg for å komme tilbake på jobb og sette teori i praksis!
En fargerik ledelsesfilosofibok fra den tidligere presidenten i Pixars og Disneys animasjonsstudio, Ed Catmull, er mitt siste tips denne boksommeren. I overkant av 20 år ledet han studioet som har produsert noen av verdens mest ikoniske animasjonsfilmer. Creativity, Inc. passer for alle som ønsker å nære en skapende virksomhet med høy grad av psykologisk trygghet og tillit. Ikke minst handler den om hvordan det er ledelsens rolle å skape rom for å akseptere og lære av feil.
Tre tips
Sentralt i Catmulls og hans kollegaers ledelsesfilosofi finner man:
- Hvis du gir en god idé til et middelmådig team, vil de ikke klare å kapitalisere på den. Hvis du derimot gir en middelmådig idé til et godt team, vil de enten løse det på en bedre måte eller tilby en annen løsning.
- Det er ikke lederens jobb å forebygge risiko. Det er lederens jobb å gjøre det trygt for sine medarbeidere å feile.
- Kostnaden ved å forebygge risiko er høyereenn å løse en risiko som inntreffer.
mwl
Denne lettleste og innsiktsfulle boken underbygger effekten av å bygge opp et kompetent team, og det nærmest oppfordres til å lære gjennom feiling. Catmull diskuterer de hindrene som oppstår for kreativitet og problemløsning og hvordan man kan organisere seg for å bryte disse ned.
Kanskje kan du som leder, som Pixars Buzz Lightyear ville sagt, med denne boken ta din organisasjon til evigheten og forbi.
God sommer!
Påtatt og harry, sier unge om Linkedin – men rekutterere stusser om man ikke har profil