Utviklernettstedet Stack Overflows la nylig frem resultatene fra sin årlige utviklerundersøkelse. Resultatene viser at tekniske ledere er de som troner høyest på lønnsstatistikken. Og skal du bli teknisk leder – ja, da bør du ta høyere utdanning. Dette er ikke et overraskende funn.
Det som derimot er betenkelig, er bransjens manglende aksept for sterke og unike fagpersoner som ikke har gjennomført tradisjonell skolegang.
Bransjen er i ferd med å glipp av noen av de beste folka, og det helt uten grunn!
85.000 utviklere: Disse språkene og yrkesveiene gir desidert høyest lønn
Mister enhjørningene
Det er forventninger til høyere utdannelse både i den offentlige og private sektor, og unge føyer seg etter bransjens skoletrakt i håp om å sikre seg et stabilt karriereløp.
Dessverre medfører dette at samfunnet skaper en rekke likesinnede utviklere. Dette er gode utviklere, men på ingen måte unike. Jeg mener vi er nødt til å fostre opp en ny generasjon kreative utviklere som klarer å løse utfordringer og se muligheter med friske øyne.
I Witted kaller vi denne gruppen utviklere for «unicorns». De jobber gjerne hjemmefra, trenger få kontaktflater for å innhente oppdrag og plukker prosjekter fra øverste hylle. Dette knippet unike, kreative utviklere er godt voksne, og vi er i ferd med å miste dem.
Offentlig sektor verst i klassen
Jeg er stygt redd for at hvis ikke bedrifter snart våkner opp og ser hvilken unik kompetanse de kaster bort grunnet interne, irrasjonelle rekrutteringskrav, kommer selskaper til å slite mer enn de allerede gjør med å finne nok relevant kompetanse. Verst i klassen er den offentlige sektoren.
Selv har jeg erfaring med å jobbe med begavede utviklere uten høyere utdannelse. Jeg har forsøkt å få dem inn i prosjekter i det offentlige, men opplever at det er nærmest umulig.
Mastergrad er ikke for alle
Vi i Witted støtter utdanningsinstitusjoner og fokuset på akademisk utvikling, men vi tror også på en utvikling der samfunnet må akseptere at en mastergrad ikke er for alle.
Vi er nødt til løfte blikket og hylle utviklere som har bygget opp en kompetanse basert på interesse og engasjement, ikke utelukkende skolekarakterer. Det er helt nødvendig om Norge skal klare å holde tritt med den teknologiske utviklingen og skape en mer balansert bransje.
Kompetansekrisen: – Arbeidsgivere gjør det vanskeligere for seg selv enn de må