Før kunne det gå opp til et år før forskerne fikk svar på om de kunne bruke de relevante dataene til for eksempel kreftforskning. Ved hjelp av helsedataplattform-prosjektet som vi har jobbet med, ble søknadstiden forkortet med flere måneder. Det kan potensielt redde liv. Derfor er det så viktig å fasilitere for å dele data.
Norsk offentlig sektor samhandler mer enn noen gang før, både på tvers av offentlige virksomheter og med innbyggerne. Det offentlige forvalter mye informasjon om individene som utgjør Norge og annen verdifull data og statistikk.
Med denne omfattende tilgangen skulle man tro at tjenester på tvers av offentlige institusjoner fungerte sømløst sammen. Og at all offentlig administrert informasjon, om det er data om helse, arbeid, utdanning eller annet, var tilgjengelig for deling, slik at vi som innbyggere og arbeidsliv kan få bedre tjenester. Eller at slike data kan benyttes til å skape innovasjon og utvikling av nye tjenester både i privat og offentlig sektor.
Slik er det ikke.
Vi hjelper flere offentlige etater med dette og har blant annet jobbet for å finansiere en kompetanseplattform som knytter data om utdanningstilbud og utdanningsresultater sammen på tvers av høyere utdanning for å skape bedre tjenester for livslang læring – datadeling som gir smidigere søknadsprosess.
Lanserte planen for offentlig digitalisering: − Vi kan ikke fortsette sånn som vi har gjort
Belønn dem som bidrar til innovasjon
Kommuner, helseinstitusjoner, kredittinstitusjoner og skattemyndighetene oppbevarer i dag informasjon om deg i ulike systemer til ulik bruk. Vekselvis deles denne informasjonen, men det er ikke konsekvent. Det er på høy tid at vi får et lovverk som forenkler datadeling i offentlig sektor. Enda viktigere er det å belønne de som deler data med andre, for å skape en kultur for gjenbruk og innovasjon. Vi har alle teknologiene og metodene for å kunne dele trygt og effektivt mellom virksomheter, men det krever ekstra ressurser for å tilrettelegge for deling. Vi utfordrer derfor regjeringen til å finne gode insentiver.
Vi mener regjeringen bør inkludere disse seks punktene i den nye digitaliseringsstrategien:
-
Strømlinjeforming av lovverk for datadeling. Dagens lovverk bør ettergås slik at det blir enklere å dele data.
-
Bevisst bruk av stimuli for å insentivere datadeling. God, sikker bruk av data bør belønnes. Datadeling bør være lønnsomt for det offentlige.
-
Etablering av tydeligere krav til struktur og kvalitet på metadata. Regjeringen bør sette tydelige rammer som sikrer etablering av felles standarder og retningslinjer for hvordan man skal strukturere data på tvers av kilder.
-
Styrking og økt bruk av Fellesportalen for offentlige API-er. Fellesportalen er etablert (data.norge.no) og kan effektivisere gjenbruk og integrasjon av data, som igjen vil øke innovasjonstakt i samfunnet. Regjeringen bør være tydelig på hvilke tiltak som bør settes i gang for å få fart på portalen.
-
Markedsplass for digitale tjenester i kommunal sektor. En «kommunal appstore» hvor gode løsninger deles og gjøres tilgjengelige, kan være et interessant tiltak. Dette vil belønne innovative løsninger, hindre dobbeltarbeid og kan motivere til større samarbeid og samhandling mellom kommunene.
-
Fellestjenester for drift av applikasjoner: En digitaliseringsstrategi bør reflektere over rollen fellestjenester er tiltenkt i digitaliseringen av Norge fremover.
For at dette skal virke godt i praksis, er vi avhengige av en tydeligere offentlig struktur på metadata: en felles enighet om hvor og hvordan. Det krever en felles enighet om hvordan og hvor data skal lagres og formateres. Dette kan styrkes gjennom offentlige retningslinjer og krav for alle som benytter seg av den felles digitale sfæren. På sikt vil dette begrense behovet for tilpasning mellom tjenester og ressursbruken knyttet til det. Samtidig vil det være mer behagelig for innbyggerne, som kan stole på at dataene kan gjenbrukes trygt og effektivt mellom offentlige tjenester.
Digitalisering: Mer styring fra toppen er feil svar
Ny gullstandard
Med god datastruktur kommer også muligheten for bedre databruk. Fellesportalen for offentlige API-er er en underutnyttet ressurs der grunnideen er svært god. Det er en tilgjengeliggjøring av offentlige data. Med robust struktur kan denne i større grad benyttes til å tilby bedre tjenester for innbyggere, enten fra det offentlige eller private aktører. Da kan det også hende at den faktisk blir den ressursen den var tenkt å være.
I sum vil våre anbefalinger forhåpentligvis bidra til å skape en ny gullstandard for deling av data på tvers av offentlige institusjoner, rydde i data og trygge eksisterende data på enten en felles plattform eller med et felles system. Det offentlige må holde tritt med utviklingen av digitale tjenester. Støttet av skyteknologi, kunstig intelligens og robust datahåndtering kan norsk offentlighet på nett være tryggere, mer effektiv og mindre belastende for innbyggerne. Det bør være et minstekrav for et av verdens mest digitaliserte land.
Støre: Kan ikke vente noen nasjonal transportplan for digitaliseringen