Kjøleskapet. Varmepumpa. Bilen. Klokka. Redningsvesten. Mange nye produkter som lanseres, har behov for mobilkommunikasjon for å fungere optimalt. Den varslede revolusjonen med tingenes internett (IoT) er over oss. I første halvår 2023 ble det registrert en vekst på hele 215.000 IoT-mobilabonnement, ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Veksten fortsetter i år.
Årsaken er åpenbar: Mobilnettet er koblingen mellom mennesker og maskiner. Det gir fordeler og nye forretningsmodeller. Samtidig øker det kompleksiteten knyttet til produktutvikling.
Før solgte en produktene sine for en gitt sum penger. I dag handler forretningsmodellene om abonnementsbaserte inntekter, som via en app. Denne modellen fordrer at en evner å tenke langt frem, fordi den høye kundetilfredsheten er lønnsomhetsdriveren. Derfor er det viktig å tvinge seg selv til å ha litt bedre tid i planleggingsfasen.
Ikke skru deg inn i et hjørne
Vi er dessverre ofte borti tilfeller med virksomheter som ikke har tenkt langt nok. Det har resultert i at produkter slutter å virke når aldrende mobilnett skrus av, eller at en har kjøpt feil komponenter. Det gir behov for å redesigne produkter og/eller erstatte enheter som kan befinne seg over hele verden.
Med IoT-kunnskap i planleggings- og utviklingsfasen vil produktene designes på en mer ressurseffektiv og bærekraftig måte, både i valget av komponenter og for å sikre lavest mulig energibruk. I tillegg kan du slippe unødvendige kostnader knyttet til faktorer som batterilevetid, båndbredde, dekning og global skalerbarhet. Selv om du utvikler produktet for Norge i første omgang, bør det teknisk designes for å kunne fungere globalt dersom man utvider selskapets geografiske satsingsområde.
KI, dekning og «best før»-datoer
Når du designer produktet, er det klokt å tenke på disse fem punktene:
- Dersom du utvikler en ny IoT-enhet som baserer seg på gammel mobilteknologi, er risikoen at enheten slutter å fungere etter noen år. Derfor utstyres ofte enhetene med flere mobilteknologier. På den måten kan en nyere teknologi overta når den eldre teknologien fases ut. Alternativet er at enheten må oppdateres eller byttes helt ut. Har man tusenvis av enheter vil det kunne bli en svært kostbar øvelse.
- Dersom IoT-enheten kan klare seg med lav båndbredde, kan enklere mobilteknologi redusere kostnaden per enhet.
- Kunstig intelligens er kanskje den viktigste driveren for IoT fremover. Når du får inn sensordata og kobler det med KI, kan du lage prediktive modeller som skaper helt nye verdier både for kunden og for deg som leverandør.
- Mange IoT-enheter plasseres på steder med dårlig dekning: kjellere, kummer og lignende. Her vil de nye mobilteknologiene NB-IoT og LTE-M egne seg godt. Disse teknologiene egner seg godt for enheter som skal leve lenge og sende lite data. Med sitt lave strømforbruk vil også batterilevetiden forlenges.
- Du bør vurdere bruksområder før du tar teknologibeslutninger, slik at du ikke benytter unødvendig dyre komponenter som driver opp produksjonskostnadene. Det anbefales å velge chipset som støtter flere teknologier, slik at du vet at produktet fungerer overalt og uansett – kanskje også i land som henger etter i utrullingen av nye mobilnett.
Norge har alle muligheter til å ta et globalt førersete innen smarte IoT-produkter. Derfor er det viktig at en får til tette samarbeid mellom de som skaper produktene og de med kompetanse innen mobilteknologi. Det vil skape spennende nye innovasjoner og løsninger som blir svært attraktive for et globalt publikum.
Eidsiva lover enklere og billigere IoT-løsninger