DEBATT

Framtid eller fortid – hva skal vi vise frem?

Norske innovasjonsledere må våkne opp! Det er på tide å handle – ikke bare hardt, men også smart, dersom vi skal lukke gapet til våre nordiske naboer. Ved å samles under det nye merkenavnet «Made in Norway» kan vi vise verden hva norsk innovasjon virkelig handler om. Men da må vi vise frem fremtiden og ikke fortiden.

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole mener det er avgjørende for å sikre langsiktig suksess og global konkurranseevne at landet vårt ikke bare satser på det trygge og kjente, men også våger å utforske det nye og ukjente, som for eksempel eksport av digitale tjenester.
Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole mener det er avgjørende for å sikre langsiktig suksess og global konkurranseevne at landet vårt ikke bare satser på det trygge og kjente, men også våger å utforske det nye og ukjente, som for eksempel eksport av digitale tjenester. Foto: Odd Melhus/NHH
Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole
25. jan. 2024 - 16:05

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Mens Norge glitrer på «Internationale Grüne Woche» i Berlin, en fremstående messe for landbruk, mat og hagebruk, glimrer vi med vårt fravær på Consumer Electronics Show (CES) 2024 i Las Vegas, en global gigant innen teknologi. Dette valget av arenaer for internasjonal representasjon kaster et interessant lys over Norges eksport- og vekststrategi, ledet av næringsminister Jan Christian Vestre (Ap). Er Norges økonomiske fremtid forankret i de tradisjonelle sektorene som industri og landbruk, eller overser vi viktigheten av digital tjeneste-innovasjon?

«Grüne Woche» tilbyr en verdifull plattform for å promotere Norges styrker innen landbruk og sjømat. Norges engasjement her understreker en bevisst satsing på bærekraftig utvikling og innovasjon innenfor disse tradisjonelle næringsveiene. Samtidig står CES som et symbol på teknologisk nyskaping og digital fremgang, en arena hvor Norge er påfallende fraværende. Denne fraværsbeslutningen kaster spørsmål rundt hvorvidt vi kanskje undervurderer betydningen av å fremme og innlemme teknologisk innovasjon i vår økonomi.

Norges økonomi har lenge vært støttet av sterke, tradisjonelle sektorer som fiskeri og oljeindustri. Imidlertid, i en tid hvor verden beveger seg mot mer bærekraftige og teknologiske løsninger, er det kritisk å vurdere hvordan vi posisjonerer oss i den globale økonomien. Mens Vestres vekststrategi verdsetter miljøvennlige og bærekraftige næringer, kan et ensidig fokus på disse områdene føre til tapte muligheter i den teknologisk drevne fremtiden.

Et veiskille

Det er her Innovasjon Norge og næringsministeren står ved et veiskille. Ved å balansere mellom å styrke de tradisjonelle sektorene og samtidig utforske og utvikle innen teknologiske og digitale industrier, kan Norge sikre en mer diversifisert og robust økonomi. Deltakelse på teknologimesser som CES kunne ha åpnet dører til nye markeder, samarbeidsmuligheter og innovasjonsveier, samtidig som den internasjonale profileringen på «Grüne Woche» opprettholdes.

Norges fremtidige næringsliv trenger en tosidig strategi. For å sikre langsiktig suksess og global konkurranseevne er det avgjørende at landet vårt ikke bare satser på det trygge og kjente, men også våger å utforske det nye og ukjente, som for eksempel eksport av digitale tjenester.

Innovasjon Norge og næringsministeren bør vurdere en mer integrert tilnærming, hvor både tradisjonelle og teknologiske sektorer får sin plass i vekststrategien. Dette vil ikke bare styrke vår posisjon i en bærekraftig fremtid, men også signalisere Norges vilje til å være en dynamisk og innovativ aktør på den globale scenen. Fremtiden er som kjent mer digital enn analog.

Kronikken ble først publisert i Tor W. Andreassens eget nyhetsbrev, «Food for thought».

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.