DEBATT

Fremtiden uten cookies blir til det bedre

Slutten for tredjeparts-cookies tvinger annonsører til å tenke nytt om data og personvern.

Butikkjeder utvikler seg til digitale mediehus, der de bruker egne plattformer og data til å tilby annonseplasser.
Butikkjeder utvikler seg til digitale mediehus, der de bruker egne plattformer og data til å tilby annonseplasser. Foto: Skjermdump
Preben Haanes, daglig leder i Adform
5. feb. 2025 - 13:06

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Google har varslet flere ganger at de vil fase ut i Chrome, og denne gangen ser det ut til at de faktisk leverer. Det et paradigmeskifte for hele annonsebransjen.

Tredjeparts-cookies har lenge vært et nødvendig onde i digital annonsering, men deres påtrengende og lite transparente natur har skapt mistillit blant forbrukere og havnet i strid med personvernlover som GDPR.

Løsningen ligger i . I motsetning til cookies som er avhengige av tredjepartsleverandører, bygger førsteparts-ID-er på data som virksomheter samler direkte fra egne kunder.

Det gir annonsører full kontroll over dataene, og gjør det mulig å koble sammen informasjon på en måte som respekterer personvernet.

Denne overgangen er ikke bare en smartere tilnærming, det er en nødvendighet.

Rapporter viser at selskaper som allerede har innført førstepartsdata-strategier, opplever betydelig bedre resultater. Ifølge Deloitte har 61 prosent av selskaper med sterk vekst tatt i bruk slike strategier, mens kun 40 prosent av selskaper med negativ vekst har gjort det samme.

Preben Duus Haanes, daglig leder i Adform. <span>Foto: Adform</span>
Preben Duus Haanes, daglig leder i Adform. Foto: Adform

Ny motorvei til forbrukeren

En annen trend som redefinerer digital markedsføring, er retail media. Butikkjeder utvikler seg til digitale mediehus, der de bruker sine egne plattformer og data til å tilby annonseplasser som treffer forbrukerne i de avgjørende kjøpsøyeblikkene.

Amazon er det fremste eksempelet, med hele 38 milliarder dollar i omsetning fra retail media alene i 2022.

Men også norske handelsaktører er i ferd med å dra nytte av dette voksende markedet. Svært mange forbrukere starter nå sine kundereiser direkte hos butikkjedene, ikke via tradisjonelle søkemotorer.

Retail media gir også mulighet til å måle effekten presist, ved å knytte eksponeringer direkte til salg.

Tillit gjennom åpenhet

Lukkede økosystemer hindrer annonsører i å utnytte sine egne data fullt ut. Algoritmene til disse plattformene prioriterer engasjement over kvalitet, noe som ofte resulterer i ineffektive kampanjer og tapte muligheter.

Annonsører mister kontroll over egne data og får begrensede muligheter til å måle kampanjens verdi utenfor plattformens rammer.

For annonsører er det derfor avgjørende med åpne løsninger som gir kontroll over egne data, snarere enn å låse seg til lukkede systemer som begrenser fleksibilitet og innsikt.

I en verden der tillit til digitale plattformer stadig synker, blir det viktigere enn noen gang for annonsører å prioritere åpenhet og samarbeid.

Strategier basert på førstepartsdata, gir ikke bare bedre samsvar med GDPR, men gir også annonsører bedre innsikt og kontroll over egne kampanjer. Det bidrar til økt effekt og tillit fra både kunder og publisister.

Dette handler ikke bare om bedre markedsføringsresultater, men også om å bidra til et mer rettferdig digitalt økosystem.

Mandag morgen var det store forsinkelser i Oslo-området. Men utfordringer på infrastruktur er snarere noe som trigger enn skremmer bort søkere, erfarer Bane Nor.
Les også

Ansetter fem IT-ledere på en gang

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.