Kartleggingen Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har gjort av IKT-konsulentbruk i små og mellomstore statlige virksomheter viser at virksomhetene foreslår tre hovedtiltak:
- en IKT-driftsleverandør-fellestjeneste
- rådgivningstjenester innen IKT
- bedre eller flere rammeavtaler og markedsplasser
Mangel på IKT-kompetanse er en gjennomgående utfordring for disse virksomhetene. Mange virksomheter, spesielt de mindre, sliter med å rekruttere IKT-spesialister. De ønsker å ha noe IKT-kompetanse selv, særlig innen IKT-sikkerhet, personvern, virksomhetsarkitektur og infrastruktur. Dette er kritiske områder hvor virksomhetene må ha kontroll og kompetanse.
Kartleggingen viser at tre av fire små og mellomstore virksomheter mener konsulentbruk er hensiktsmessig og gir god fleksibilitet, særlig for tidsbegrensede oppgaver. Mange opplever også at de får et godt servicetilbud fra markedet, som dekker behov det ville være kostbart og lite effektivt å dekke internt.
Virksomhetene etterspør samtidig flere alternativer til dagens praksis med å kjøpe konsulenttjenester eller rekruttere fast kompetanse. DFØ lanserer ingen forslag om konsulenthus, men har sammenstilt virksomhetenes synspunkter og vurderinger av tiltak som kan redusere bruken av IKT-konsulenttjenester.
Staten foreslår konsulent-grep: − God idé