Søndag 29. januar markerer en, for mange, lite kjent merkedag, International Data Privacy Day. Selv om det er lite sannsynlig at denne søndagen vil være markant forskjellig fra andre søndager, trenger du bare å klikke deg over til NRK beta for å se hvorfor vi bør ta dagen på alvor.
Det har blitt praktisk talt umulig å eksistere i dagens digitalt sammenkoblede samfunn uten å generere spor av data. Med apper som vet det aller mest om deg og logger hvordan du scroller, hvordan tastetrykkene dine er og hva du trykker på.
Den urovekkende opplevelsen
Vi vet nøyaktig hvorfor dataene våre er ettertraktet og samles inn. Vi kjenner alle den urovekkende opplevelsen av å motta en annonse så målrettet at den overbeviste oss om at noen hørte på samtalene våre. Men vi har først nylig forstått den faktiske belastningen denne overvåkingen har på oss, vårt velvære og ikke minst samfunnet vårt. I tillegg til å invadere personvernet vårt, ødelegger disse plattformene vår mentale helse, vårt kroppsbilde, politiske valg og hvordan vi skiller sannhet fra usannhet.
Vår avhengighet av digitale tjenester har forvandlet oss til varer, og våre personlige data handles som valuta mellom selskaper. Det er en dyster sannhet at de selskapene som har samlet enorme mengder data og fått stor makt, har vist liten tilbøyelighet til å gi fra seg makten frivillig og gjør det de kan for å omgå regulering. Samtidig ser vi at brukeres mistillit til teknologigigantene øker, noe som får gigantene til å forsøke å markedsføre seg selv som mer personvernvennlige.
Det handler ikke om bevissthet
Et eksempel er Meta (Facebook), som stadig forteller brukerne at de har full kontroll i sine Personvernsenter, samtidig som de lanserer funksjoner som «Link History». Dette er funksjonalitet de presenterer som et nyttig verktøy for brukerne, men som i realiteten hjelper Meta å samle mer brukerdata de kan bruke til å selge målrettede annonser. Det er litt som et oljeselskap som skal proklamere hvor bærekraftige de er.
Men igjen, hovedproblemet vi står overfor er ikke bevissthet. En undersøkelse gjennomført i USA viser at:
- 77 prosent av amerikanerne har liten eller ingen tillit til at ledere av sosiale medieselskaper offentlig innrømmer feil og tar ansvar for datamisbruk.
- 76 prosent forventer at de selger brukernes private data uten deres samtykke.
- 81 prosent av respondentene forventer at ny teknologi som KI/AI vil bli brukt på en måte de ikke er komfortable med.
- 71 prosent av respondentene forventer ikke at teknologiselskaper blir holdt ansvarlige for misbruk av personopplysningene deres.
Det ser med andre ord mørkt ut. Noe må skje, men hva? Heldigvis gir denne samme undersøkelsen oss et glimt av noe positivt: 78 prosent av voksne mener de kan, og har mulighet til, å ta de riktige avgjørelsene for å sikre sine personlige data. Dessverre er 61 prosent skeptiske til at alt de gjør vil utgjøre en stor forskjell.
Ikke uten håp
Vi er her for å si at ikke bare er du i stand til å ta beslutninger om personvern for deg selv, du må gjøre det nå! Det finnes selskap som setter personvernet først og leder an i kampen mot overvåkningsøkonomien. I både Startpage og Vivaldi ser vi en konstant økning av brukere, noe som tydelig indikerer at forbrukere er klare og villige til å gjøre en endring.
Som med de fleste handlinger, blir virkningen større jo flere som deltar. Du trenger bare å se på den amerikanske regjeringens nylige «antitrust»-søksmål mot teknologigiganter, eller EUs nylige reguleringer rundt KI, for å forstå kraften av kollektivt press. Teknologigigantene ble bøtelagt med svimlende 3,04 milliarder dollar i 2023. Et ikke så morsomt faktum er at det bare tok dem syv dager å tjene nok til å dekke bøtene.
Dette kan få situasjonen til å virke håpløs, men hvis nok mennesker drar nytte av personvernverktøy på nett, har vi makten til å undergrave «unnskyldningen» teknologigigantene fortsetter å bruke for å rettferdiggjøre sine handlinger, at deres overvåkingsøkosystem er den eneste måten å tjene penger på på internett.
Som enkeltpersoner er personvernet vårt viktig, det er ikke en vare som skal handles mellom store selskaper for enorm profitt. Digitalt personvern er en umistelig rettighet. Det er mulig å ta makten tilbake, og vi håper 2024 er året brukere endelig tar tilbake sin kollektive makt over gigantene og personvernet.