I den ferske rapporten «Norges behov for IKT-kompetanse i dag og framover», som blant andre Abelia, IKT-Norge og Digital Norway står bak, gjør manglende tilgang på IT-kompetanse at norsk næringsliv frem mot 2030 risikerer et verditap/produktivitetstap på 2,2 milliarder årlig. Ifølge rapporten trengs det 40 000 flere med IKT-utdanning i 2030 enn i dag.
I et marked med stor etterspørsel og få ressurser, vil timeprisene bli høye, mens leveransekvaliteten ofte er lav. Dette har lenge vært situasjonen for kjøpere av IT-konsulenttjenester i store deler av IT-markedet.
Digitaliseringen av både virksomheter, bransjer og offentlig sektor går ufortrødent videre. I tillegg har koronapandemien akselerert den digitale transformasjonen dramatisk. Overgang til nye teknologier, som skytjenester og kunstig intelligens, stadig større IT-sikkerhetstrusler og et endeløst tilfang av nye løsninger, gjør at høy pris og lav kvalitet vil være en utfordring i mange år fremover på en rekke IT-områder.
Hjertesukk fra Trondheim
Hjertesukket fra Bjørn Villa, IT-direktør i Trondheim kommune, beskriver situasjonen sørgelig presist: «De profesjonelle aktørene leverer lav kvalitet til for høy pris,» skriver Villa på sin LinkedIn-profil i desember 2020.
Dette er verken holdbart eller akseptabelt, og lenger nede leser vi: «Dessverre må vi hver dag møte på jobb for å unnskylde oss overfor organisasjonen pga manglende leveranser og kvalitet for øvrig på et nivå som knapt lar seg måle.»
Dette gjelder ikke bare offentlig sektor. Også i det private «lider» virksomheter under at IT-konsulenttjenester koster mer enn de smaker. Ifølge tall fra SSB omsettes det konsulenttjenester for om lag 100 milliarder kroner i Norge. For mange virksomheter er dette en betydelig kostnad. Derfor er det viktig at pengene brukes riktig.
Riktig medisin for billigere og bedre konsulenttjenester
I Trondheim vil Bjørn Villa bygge opp en egen, stor IT-organisasjon. Det er feil løsning på problemet. Det er måten IT-konsulenter kjøpes og selges på som må endres.
Min erfaring etter flere tiår i IT-bransjen er at det er to fundamentale feil i hvordan konsulenttjenester kjøpes og selges på. Og både leverandører og kunder gjør feil ...
- Man vet ikke hva man får.
Det er liten eller ingen åpenhet rundt erfaring, sikkerhetsklareringer, kompetanse og sertifiseringer hos de aktuelle konsulentene. I Norge kan man prate seg til en IT-jobb og snakke på seg kompetanse og erfaring, uten at det fremlegges tilstrekkelig dokumentasjon eller foretas skikkelige bakgrunnssjekker.
- Bedriftene bruker de innleide IT-konsulentene feil.
Mange ber om å få navngitte konsulenter til sine konkrete prosjekter. Det resulterer ofte i at de utvalgte personene enten blir brukt på oppgaver de er overkvalifiserte til eller ikke har kvalifikasjonene til. En løsningsarkitekt skal ikke brukes til utvikling, til UX eller til å skrive kode. Alle virksomheter kan ikke bruke de mest erfarne konsulentene til all slags arbeid.
Løsningen på punkt 1 er at konsulenthusene begynner å tilby konsulentene sine slik at kundene får dokumentert erfaring, utdanning og sertifiseringer på hver enkelt konsulent på en slik måte at man kan forsvare den gitte timeprisen.
Løsningen på punkt 2 er at kjøperne får nok informasjon slik at de kan velge riktige ressurser til riktig pris til de rette oppgavene.
Det er mulig å levere konsulenttjenester med høy kvalitet til fornuftig pris, men det krever at markedet – altså konsulenthusene og kundene i privat og offentlig sektor – begynner å kjøpe og selge konsulenttjenester på en helt ny måte.