DEBATT

KI gjør livet enklere for svindlere

Den utfordringen må vi møte med samme sofistikerte innovasjon som svindlerne selv.

Eksempler på svindel-SMS'er som gir seg ut for å være sendt av Statens vegvesen. Forbrukere ønsker sikkerhet, men vil samtidig at ting skal gå raskt og smidig.
Eksempler på svindel-SMS'er som gir seg ut for å være sendt av Statens vegvesen. Forbrukere ønsker sikkerhet, men vil samtidig at ting skal gå raskt og smidig. Foto: Statens vegvesen/Digi (kollasj)
Jon-Marius Bru, analytiker i Experian Norge
1. mars 2025 - 16:00

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Det ble tegnet et dystert bilde av den globale svindelsituasjonen da Experian lanserte sin Global Identity & Fraud Report 2024 på tampen av fjoråret.

Men den kom også med gode tanker om hva som kan gjøres for å motarbeide denne trenden.

Den eksplosive veksten innen generativ kunstig intelligens (GenAI), kombinert med nye betalingsløsninger og skjerpede regulatoriske krav, har skapt et miljø der svindlere kan operere friere enn noen gang.

Rapporten gir oss et tydelig bilde av en stadig mer utfordrende virkelighet som krever økt samarbeid, smartere teknologi og en mer helhetlig tilnærming til svindelbekjempelse.

Mens vanlige folk bruker GenAI til lette adspredelser eller inspirasjon og assistanse på jobb, gjør den samme teknologien det enkelt for svindlere å produsere realistiske falske dokumenter, bilder og profiler som lurer selv de mest digitalt fremoverlente av oss forbrukere. 

Uten landegrenser

Svindel er en verdensomspennende utfordring, som ikke forholder seg til landegrenser. I motsetning til andre utfordringer som finansielle tjenester står overfor, opererer svindlerne uten geografiske grenser og bryr seg lite om regulatoriske rammer.

Dårlig sikkerhet og trege prosesser ofte er det som fører til at forbrukere avbryter en søknadsprosess, skriver Jon-Marius Bru i Experian. <span>Foto: Experian</span>
Dårlig sikkerhet og trege prosesser ofte er det som fører til at forbrukere avbryter en søknadsprosess, skriver Jon-Marius Bru i Experian. Foto: Experian

De kan sitte i andre verdensdeler enn ofrene uten at dette byr på den minste utfordring. Vi må derfor se forbi tradisjonelle sikkerhetstiltak og evne å tenke både fleksibelt og avansert.

Utfordringene knyttet til svindelbekjempelse ligger flere steder enn kun innen teknologi- eller økonomifeltene. Det handler i bunn og grunn om tillit. 

Tillit til virksomheter, banker og digitale plattformer. Tillit til at vår identitet og våre data er trygge. Denne tilliten kan best opprettholdes om vi tar i bruk de riktige verktøyene og samarbeider på tvers av bransjer og landegrenser. 

Brukerne skyr treghet

Forbrukere ønsker sikre, men også sømløse digitale opplevelser. Rapporten avslører at dårlig sikkerhet og trege prosesser ofte er det som fører til at forbrukere avbryter en søknadsprosess.

Faktisk sier hele 58 prosent av de spurte i undersøkelsen at de har avbrutt prosesser på grunn av unødvendig kompleksitet.

Dette understreker behovet for at teknologi som biometrisk autentisering og maskinlæring (ML) tas i bruk for å gjøre opplevelsen bedre for brukeren.

Flernivåtilnærming

Vi anbefaler alle å ta i bruk en flernivåtilnærming som et middel i bekjempelse av svindel, dette kan for eksempel innebære: 

  1. Avanserte analyser og KI/ML: For å oppdage nye trusler raskt og effektivt, forstå svindelrisikoen og kunne sette inn nødvendig tiltak og økt friksjon ved økt risiko.
  2. Datadeling: Både nasjonalt og internasjonalt for å få en helhetlig forståelse av svindelnettverk. Dette er foreløpig ikke mulig for Norge, men det undersøkes hvordan deling av data kan gjennomføres med adekvat beskyttelse av konsumentenes persondata. Dette gjøres med stort hell i andre land.
  3. Opplæring av forbrukere: For å øke bevisstheten om svindel og oppfordre til sikre digitale vaner.
  4. Helhetlige løsninger: Ved å kombinere forskjellige teknologier og strategier, som biometrisk sikkerhet, transaksjonsanalyse og enhetssporing.
  5. Samarbeid mellom finansielle institusjoner: Ved å dele informasjon om handlingsmønstre, nye metoder og pågående angrep vil alle være bedre rustet til å stå imot.

Kampen mot svindel kan virke uoverkommelig, men kan absolutt vinnes. Det vil vi kun klare hvis vi møter utfordringen med det samme sofistikerte nivået av innovasjon som svindlerne selv.

IKT-Norge og Venstre frykter at Stortinget er i ferd med å vedta en bestemmelse i den nye Ekomloven som vil gi borettslag- og -sameier dyrere bredbånd.
Les også

IKT-Norge: Frykter Stortinget vedtar dyrere bredbånd for borettslag

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.