KUNSTIG INTELLIGENS

Kunstig intelligens – en gyllen mulighet for alle

Spørsmålet vi må stille, er ikke om kunstig intelligens vil forandre verden – det skjer allerede – men hvordan vi kan bruke denne teknologien til å skape noe bra for alle.

 Vi bør ikke være redde for KI-teknologien, det er mangelen på handling som er bekymrende, mener Maria Johansen, som er frivillig KI-trener.
Vi bør ikke være redde for KI-teknologien, det er mangelen på handling som er bekymrende, mener Maria Johansen, som er frivillig KI-trener. Foto: Amena Johansen
Maria Johansen, forfatter og frivillig KI-trener
7. jan. 2025 - 15:09

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Mange diskuterer hvordan kunstig intelligens (KI) vil endre arbeidslivet. Noen forestiller seg en fremtid der roboter tar jobbene våre, mens andre ser flere nye muligheter. Sannheten ligger antakelig et sted imellom. 

Ja, noen jobber vil forsvinne. Det kan ikke unngås. Men vi har vært i lignende situasjoner før med teknologi. Industrielle revolusjoner har alltid ført til endringer i jobber. Samfunnet finner alltid måter å tilpasse seg på, og historien viser oss at flere jobber blir laget enn de som forsvinner. Nå skjer endringene raskere enn før, og vi må være klare.

Nye jobber trenger ny kunnskap. Det er ikke nok å bare gjøre «som vi alltid har gjort». Vi må lære nye ferdigheter, være mer tilpasningsdyktige og godta at læring er en livslang prosess. Her må arbeidsgivere, utdanningssteder og myndigheter alle ta ansvar.

Fokus på samarbeid, ikke konkurranse

Mennesker og maskiner er ikke fiender. KI kan støtte oss i å forbedre arbeidsoppgavene våre, redusere tid brukt på kjedelige oppgaver og gi oss mer rom til det som virkelig teller – kreativitet, problemløsning og samarbeid. En lege som benytter KI for å analysere pasientdata, får mer tid til å konsentrere seg om pasienten. En lærer som bruker KI til å tilpasse undervisningen, kan gi elevene bedre oppfølging.

Men for å lykkes med dette må vi sørge for at alle har tilgang til verktøyene og kunnskapen som trengs. Det er lett å snakke om digitalisering og fremtidens jobber, men det er en reell risiko for at mange blir stående på sidelinjen hvis vi ikke investerer i utdanning og opplæring.

Bruken av kunstig intelligens gjør sikkerheten må være intrikat tilpasset de unike operasjonene i markeds- og kommunikasjonsavdelingen, skriver Simon Ranyard, managing director for Nordvest-Europa ved Orange Business, i kronikken.
Les også

KI-trusler du må kjenne til

Vi må være modige nok til å ta sjanser

Vi bør ikke være redde for teknologien – det er mangelen på handling som er bekymrende. Hvis vi ikke tar tak nå, står vi i fare for å skape et arbeidsmarked med klare skiller mellom de som behersker kunstig intelligens og de som ikke gjør det. En slik splittelse kan vi ikke akseptere.

Vi må tilby flere opplærings- og utdanningsmuligheter som lar enkeltpersoner skaffe seg viktige ferdigheter uavhengig av alder eller bakgrunn. Arbeidsgivere bør være villige til å investere i sine ansatte, og myndighetene bør utvikle retningslinjer som fremmer denne utviklingen.

En lysere fremtid for alle

Kunnskapsbasert intelligens gir oss en spesiell mulighet til å fremme rettferdighet i samfunnet vårt bedre enn noensinne før. Nåtidens teknologi muliggjør å takle betydelige samfunnsproblemer, som klimaendringer og helsevesenet, samt bidra til utdanningssystemets utfordringer på en mer helhetlig måte.

Vi former fremtiden gjennom våre handlinger og avgjørelser – den skjer ikke bare av seg selv! Kunstig intelligens er et nyttig verktøy i våre hender. Det er opp til oss å bestemme hvordan vi vil utnytte det for å skape en verden der alle har like muligheter til å lykkes og finne sin plass.

Vi må kombinerer gode data og etiske rammeverk for å sikre KI og unngå «ukjente kjente» variabler, skriver Erlend Vestre.
Les også

«Ukjente kjente» – en skjult utfordring i kunstig intelligens

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.