I 2011 omsatte Opera Software for nærmere én milliard kroner og hadde et overskudd på 250 millioner kroner. Hovedkontoret var i Oslo med 600 talenter fra 55 nasjonaliteter, og vi var blitt verdens ledende kompetansesenter for webteknologi. Utviklere fra hele verden søkte om å få flytte til Norge for å bli med på eventyret. 350 millioner personer fra hele verden brukte Opera-browseren, og Jon von Tetzchner drømte nå om én milliard brukere.
Slik gikk det ikke. Styret i Opera Software valgte å selge til utlandet. I 2016 ble Opera-browseren solgt til kinesiske Kunlun Tech for 5,1 milliarder kroner.
I dag er det 71 medarbeidere igjen i Norge.
Remarkable presenterte forrige uke «remarkable» resultater for fjoråret. En imponerende omsetning på 3,7 milliarder og en tidobling av overskuddet til 300 millioner kroner.
Utfordring til Norges finansmiljø
Samtidig åpnet Remarkable sitt nye hovedkvarter, som viser hvilken kultur de har bygget opp og hvilke ambisjoner de har – ikke ulikt hvordan Google, Facebook og Apple tenker hva angår hovedkontor …
La oss nå sikre at Remarkable forblir et norsk selskap med kompetansen knyttet til Norge. Utfordringen går til Norges finansmiljø.
Verdien av å ha slike fyrtårn som Remarkable i Norge er enorm.
Kudos til Magnus Haug Wanberg og alle de ansatte i Remarkable og til de investorene som trodde på at det var mulig å lage et slikt produkt og banke Microsoft, Google, Samsung og Amazon selv på bortebane …
Tusen takk – dere gjør at Norges unge, nye, sultne grundere får selvtillit og ser det er mulig. Litt som Ole Kristian Furuseth gjorde for norske alpinister på 90-tallet … og se hva det har bidratt til av norske flagg i internasjonal alpinsport.
Innlegget er tidligere publisert av Rolf Assev på Linkedin.