DEBATT

Manglende evne til å lytte til andre kan være starten på slutten

Andreas Gravermoen kommer med sine boktips for ledelse, organisasjonsutvikling og personlig utvikling. Temaet denne gangen er problemløsning og kontinuerlig læring. Dette boktipset mener Andreas passer for alle, og innholdet kan brukes både på jobb og fritid.

Andreas Gravermoen er seniorkonsulent i Sopra Steria. Han kommer med jevnlige tips i Digi om faglig og personlig påfyll.
Andreas Gravermoen er seniorkonsulent i Sopra Steria. Han kommer med jevnlige tips i Digi om faglig og personlig påfyll. Foto: Privat
Andreas Gravermoen, seniorkonsulent i Sopra Steria
18. aug. 2024 - 09:08

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Vi bør prøve å lære noe nytt hver dag, og selv synes jeg det er fantastisk å holde meg oppdatert på de ledende stemmene innen prosjekt- og produktledelse. Hver måned deler jeg mine anbefalinger til faglig påfyll i hverdagen. Kanskje det gir deg inspirasjon mens du pendler eller risikerer å bli liggende til langt på natt og smuglese på sengekanten. Sjansen er stor for at du gleder deg til å komme tilbake på jobb og sette teori i praksis!

Historien har vist oss mange eksempler på store selskaper som ikke har klart å tilpasse seg nye markeder og teknologiske krumspring. Med Kodak og Blackberry friskt i minne, burde alle organisasjoner strekke seg etter å være så tilstedeværende og tilpasningsdyktige som mulig. Med øret mot bakken er sjansene store for å følge med på bevegelser, men det er ikke alltid like lett. I høst står forfatteren bak bestselgeren Think Again som en av hovedattraksjonene på årets Oslo Business Forum, og det med god grunn. Under beltet har han flere kritikerroste bøker, og Think Again er intet unntak.

Polariserte valg

I denne boken tar han et dypdykk i hvordan vi tenker, og ikke minst hvordan vi kan trene hjernen vår til å ikke bli låst i våre egne tanker. Gjennom eksempler og anekdoter diskuterer forfatteren hvilke kognitive barrierer som påvirker måten vi tar valg på jobb eller i hverdagen, hvordan man kan legge frem sine synspunkter for andre, og hvordan man kan bedre lytte til de rundt seg. Grant argumenterer i denne boken for at vi blir stadig mer polarisert i valgene vi tar, og søker tilhørighet blant våre likemenn. Dette er ikke noe nytt for fotballfans eller «Swifties», men boken utforsker konsekvensene av at vi ikke lenger kan ha en åpen diskusjon rundt politikk eller livssyn.

Jeg vil påstå at Think Again er en viktig bok som ikke bare løfter hvor avgjørende det er å kunne lytte til andre, men også hvordan du kan imøtekomme dem som ikke lytter til deg. Grant ønsker å skifte fokuset fra «rett» og «galt» til en lærende kultur, hvor man sammen kommer frem til det som er det beste utfallet for et felles problem. Ikke bare kan innholdet i denne boken hjelpe deg å få gjennomslag for dine egne prosjekter på jobb, men du vil lære å identifisere hvor åpen du er for å lytte til kranglete onkler eller nysgjerrige barn.

Lær å tenke deg om to ganger – bortsett fra nå! Løp og les Think Again!

KI-agenter vil gjøre det til en langt mer positiv opplevelse å kontakte kundeservice, mener  Jens Conradi, som er norgessjef i Salesforce.
Les også

Gled deg til å ringe kundeservice: KI-agenter revolusjonerer opplevelsen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.