KUNSTIG INTELLIGENS

Norsk næringsliv må få opp KI-farta

Vi står midt i en revolusjon og store deler av norsk næringsliv er sent – urovekkende sent ute, skriver Telenors konsernsjef i denne kronikken.

De som ikke handler nå kan være utdatert i morgen, skriver Sigve Brekke.
De som ikke handler nå kan være utdatert i morgen, skriver Sigve Brekke. Foto: Håvard Fossen
Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor
22. apr. 2024 - 07:53

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Kunstig intelligens (KI) er på alles lepper, både blant folk flest og i næringslivet. Står vi ved inngangen til en teknologisk revolusjon, eller befinner vi oss allerede midt i den? Jeg tror sistnevnte er tilfellet, og da er store deler av norsk næringsliv urovekkende sent ute.

En undersøkelse fra Norstat avslører nemlig at 1 av 2 norske bedrifter ikke har en KI-plan, og at syv av ti ledere ikke benytter KI på arbeidsplassen. Til sammenligning har halvparten av amerikanske selskaper allerede tatt i bruk KI. Dette er et tankekors for Norge, et land som har ambisjoner om å være en ledende innovasjonsnasjon.

Å skape er å være menneske, men nå har vi fått selskap. Mens du leser denne setningen, maler KI portretter, skriver bøker, og komponerer ny musikk. KI har allerede hatt en omfattende innvirkning. Det brukes til å fastsette priser på medisiner og hus, montere biler og bestemme hvilke annonser vi ser på sosiale medier. KI har et enormt potensial til å ikke bare underholde, men til å forbedre og fundamentalt endre virksomheter.

NHOs estimater bekrefter også dette: Ved å ta i bruk KI kan norsk næringsliv øke verdiskapningen med formidable 5600 milliarder kroner innen 2040. Dette er en mulighet vi ikke har råd til å la gå fra oss.

I Telenor har vi i flere år satset på forskning og utvikling av KI. Siden 2012 har vår egen forskningsavdeling jobbet med KI, og vi er medgrunnlegger av både Digital Transformation Hub i Bergen og AI Lab i Trondheim. Som bærer av Norges digitale infrastruktur er vi klar over at vi ikke kan tillate oss å sakke akterut. I dag bruker vi KI på en rekke områder. Blant annet til å optimere bruken av tårnene våre, styre strømforbruk, i kundeservice og mye annet. Men det er ikke nok. Så fort som KI utvikler seg, risikerer du å være utdatert i morgen hvis ikke du handler nå.

Derfor har Telenor satt et ambisiøst mål om å bli en KI-drevet organisasjon. For å få opp tempoet inngikk vi nylig et strategisk samarbeid med Nvidia, som er motoren bak de største og viktigste systemene for KI. Sammen skal vi jobbe på en rekke områder, og målet er å akselerere KI i Norden. Det betyr blant annet at KI skal integreres i alle aspekter av vår virksomhet, fra arbeidsplassen og verdikjeden til kundeopplevelsene. Alt som kan forbedres med KI, skal forbedres med KI. Det er ambisiøst, og vi har helt klart veldig mye å lære og en lang vei foran oss.

Samtidig som denne nye teknologien innehar et utrolig potensial, er det også viktig å være klar over risikoen. Økt digitalisering betyr større sårbarhet, og derfor er investeringer i cybersikkerhet like viktige som investeringer i KI. I løpet av de tre første månedene av 2024 stanset Telenor 500 millioner forsøk på digital kriminalitet.

Nesten 9 av 10 næringslivsledere sier de er bekymret for at deres virksomhet kan bli lammet av et cyberangrep. 1 av 5 næringslivsledere sier at de har erfart cyberangrep det siste året, noe som tilsvarer hele 130.000 norske bedrifter. Frykten for cyberangrep er svært reell. Derfor jobber vi i Telenor hardt for å styrke våre egne og våre kundes digitale forsvarslinjer. Bare i Norge investerer Telenor flere hundre millioner kroner hvert eneste år i digital og fysisk sikkerhet.

Men selv om denne nye teknologien byr på utfordringer, kan vi ikke stå igjen på perrongen når toget går. KI-revolusjonen har allerede begynt, og fremtiden venter ikke på noen. Spørsmålet er om norsk
næringsliv er klare til å omfavne den.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.