Vi leser om stadig flere bedrifter som slås konkurs, og ingenting tyder på at 2024 vil bli noe bedre. Trangere økonomiske tider. Vanskelige samtaler. Uro.
Du har hørt det før, og konsekvensen kan være kroken på døra for din bedrift. I overgangen til det nye året er det nok flere som sitter ved middagsbordet med en velkjent klump i magen – frykt.
Frykten for å feile kan være så stor at den virker lammende, men de som kommer sterkere ut av nedgangstider har lært noe viktig.
Man kan lære av feil.
Bidrar til innovasjon og trygghet
Ikke bare kan man lære av uønskede feil, forskning viser at systematisk læring av feil kan bidra til større grad av innovasjon og psykologisk trygghet. Det er to viktige faktorer som gjør din bedrift tilpasningsdyktig og forhåpentligvis i stand til å identifisere nye muligheter i motgangstider.
Vanskelige tider utfordrer oss til å tenke nytt. De som gjør det best, er de som fokuserer innover, på hva de kan gjøre selv, og ikke utover på eksterne faktorer.
Før man kan lære av en feil, er man nødt til å anerkjenne at man har gjort en feil. En viktig forutsetning er derfor å kunne se seg i bakspeilet og identifisere feil eller forbedringspotensial i året som har gått.
En ulykke kommer sjelden alene, og det samme gjelder feil. På den måten kan man i større grad ta eierskap til det som skjer rundt en og aktivt motvirke den motgangen man har møtt i året som har gått.
Hvorfor er det vanskelig å lære av feil?
Det å lære av sine egne feil krever trening og oppmerksomhet. For å kunne identifisere læringsmuligheter i feil, må man være klar over feilene som oppstår, ha tilstrekkelig psykologisk trygghet til å adressere dem og ha et system for å omsette lærdom til noe konkret og håndfast.
Dersom man arbeider med dette, og det bør man, er det lett å snuble.
Det er særlig tre barrierer som hindrer oss.
1. Investeringsfellen
Det er ikke alltid så lett å anerkjenne at man har tatt feil. Det kan sitte langt inne å innrømme at vi ikke har klart å oppnå det vi ønsket. Én av de største psykologiske sperrene som hindrer oss fra å lære av våre feil, er Investeringsfellen (Sunk Cost Fallacy).
Denne tendensen gjør at vi enten ikke anerkjenner feil som motbeviser vår teori, eller at vi opplever at vi har investert så mye i et initiativ at vi ikke kan avslutte det.
2. Tilskuereffekten
En annet viktig fenomen å passe seg for, er tilskuereffekten. I et team eller en organisasjon er det mange som er involvert og deler ansvaret for hvorvidt noe fungerer eller ikke.
Forskningen viser at jo flere som er involvert, jo mindre føler hver enkelt seg ansvarlig for utfallet.
Ifølge forskningen betyr dette at i et team på ti føler hver enkelt seg kun en tiendedel ansvarlig for feil som oppstår. Denne mangelen på eierskap kan føre til at færre feil blir identifisert og analysert.
3. Bekreftelsesfellen
Det siste fenomenet er kanskje det viktigste i økonomisk utfordrende tider. Bekreftelsesfellen gjør at all informasjon vi mottar, underbygger en allerede forinntatt holdning, eller at vi selv kun oppsøker informasjon som støtter opp under vår egen virkelighetsoppfatning.
I vanskelige tider kan dette utspille seg ved at man nærmest skylder et hvert tilbakeslag på de vanskelige tidene man lever i. I stedet for å se innover og anerkjenne de små eller store tingene man kunne gjort annerledes, henger man små nederlag på den virkelighetsoppfatningen man har fremfor å lære av den.
Nytt år, nye feil
2023 har dessverre vist at både store selskap og enkeltbedrifter ikke lenger kan drive bærekraftig, og 2024 ser ikke ut til å være bedre med det første.
Disse tre barrierene må man kjenne til dersom man ikke vil begå de samme feilene neste år. Enkelte selskaper er nødt til å tenke nytt, og dersom de klarer å skape en kultur for læring av feil, vil de få et kraftig verktøy som kan hjelpe dem gjennom motgangen.
Det er uunngåelig å gjøre feil, men det er opp til deg om du vil lære av dem.