Norges evne til å lede an i KI-revolusjonen er avgjørende for vår fremtidige konkurransekraft og velferdsstaten slik vi kjenner den. Digitaliseringsminister Karianne Tung har satt som mål at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke KI innen 2025, og hevder dette ikke er et mål i seg selv, men et nødvendig verktøy for å skape bedre tjenester.
Mens ambisjonen om å fremskynde digital transformasjon er prisverdig, risikerer vi samtidig å redusere komplekse problemstillinger til en enkel prosentvis måloppnåelse.
Spørsmålet er om dette virkelig vil forberede Norge og offentlig sektor for fremtiden. Et fokus på 80 prosent KI-bruk kan fort overskygge de reelle behovene og mulighetene KI gir for å styrke nasjonal verdiskaping. Tungs KI-mål blir rett og slett for lett og naivt, spesielt når hun samtidig hevder at virksomhetene selv må ta styringen, uten at det foreligger en klar plan fra regjeringen.
Her er tre konkrete KI-råd til digitaliseringsministeren:
- Hvordan ser suksess ut? Definer suksesskriterier: Karianne Tung må spesifisere hva som konkret skal oppnås ved bruk av KI i offentlig sektor. KI-bruk må fokusere på å løfte tjenestekvaliteten, effektivisere operasjoner og frigjøre menneskelige ressurser til komplekse oppgaver. Suksesskriteriene bør være tydelig definerte, målbare og direkte knyttet til forbedringer i de offentlige etatene, med vekt på hvordan KI kommer norske borgere til nytte. Her må Tung jobbe tett med de andre ministerne og departementene for å lykkes.
- Rett fokus på de viktigste strategiske gevinstene først: KI-bruken bør støtte opp under offentlig sektors overordnede mål og strategier. Tung bør identifisere nøkkelområder hvor KI kan ha størst positiv effekt raskest. Eksempler er å finne i helsevesenet for diagnostisering eller i offentlig administrasjon for saksbehandling. Dette kan demonstrere KI-teknologiens konkrete verdi og styrke offentlig og politisk støtte for videre jobbing. Løft frem de positive gevinstene – sett fra perspektivet til den norske borgeren. Hvordan påvirker rask saksbehandling folk? Hvordan sikrer rask saksbehandling at gründere raskere kommer i gang med ny verdiskaping?
- Øk fokus på kompetanseutvikling: For å realisere KI-potensialet, må offentlig sektor være utrustet med nødvendig kompetanse. Dette innebærer en betydelig investering i utdanning og opplæring, samt tiltak for å tiltrekke og beholde talenter innen digitalisering og KI-teknologi. Digitaliseringsministeren må få på plass økte bevilgninger til IT-utdanning og -opplæring, og påse at offentlig sektor kan konkurrere om de beste KI-hodene i en stadig mer teknologi-drevet verden. For at kompetansen skal bygges, må kunnskap raskt omsettes til praksis i egen hverdag.
Datadeling må belønnes om vi skal lykkes med digitaliseringsstrategien
Norge må investere milliarder i KI-kunnskap
KI har potensial til fundamentalt å transformere offentlig sektor, men suksess er avhengig av en intelligent og målrettet tilnærming. Ambisjonen om omfattende KI-implementering kommer på et tidspunkt hvor Norge strever med å holde tritt med teknologiutviklingen. Vi er avhengige av kompetanse som krever enorme investeringer i både utdanning og infrastruktur.
Når antall IT-studieplasser stagnerer, og den finansielle støtten til utdanningsinstitusjonen kuttes, brygger det opp til en perfekt storm. For å lede Norge inn i en ny æra av offentlig sektor-effektivitet og innovasjon, må digitaliseringsminister Tung ikke bare sette klare mål og prioritere strategisk – hun må også sikre milliardinvesteringer i kompetanseoppbygging.
Det må til dersom offentlig sektor har ambisjoner om å dra strategiske nytte av KI i årene fremover. Ved å anerkjenne KI som et virkemiddel og ikke et mål i seg selv, kan vi påse at teknologien implementeres på måter som faktisk gagner samfunnet og bidrar til å styrke Norges posisjon som en ledende digital nasjon.
På denne måten kan Tung sikre både innovasjon og påse at barna våre også kan ta del av en velferdsstat tilpasset deres behov. Hvis ikke blir vi ikke bare hengende etter, men vi vil garantert bli stående igjen på stasjonen.
Fersk rapport: KI kan fullstendig transformere offentlige tjenester