Det er lett å kaste penger etter feil teknologi, hvis man ikke klarer å navigere blant alle de «hypene» som kun teknologibransjen kan klare å finne på.
Analysehuset Gartner har tradisjonen tro samlet alle slags teknologier og trender i en oversikt som skal gjøre det enklere for IT-beslutningstakere å satse på løsninger som kan gi verdi i dette tiåret.
På toppen av årets hype-kurve finnes deep learning og maskinlæring. Begge teknologier vil ifølge Gartner innenfor 2-5 år treffe det nivået hvor teknologien blir «mainstream» og utnyttes produktivt («Plateau of Productivity»)
Innen da skal teknologiene innom bunnen av Gartners hype-syklus – trough of disillusionment – hvor luften går ut av de oppblåste forventningene og det hypede glansbildet krakelerer.
– AI-teknologier vil være den mest disruptive klasse av teknologier de neste 10 år i kraft av radikal datakraft, nesten ubegrensede datamengder og enestående fremskritt innenfor dype nevrale nettverk, forutser Gartner-analytiker Mike J. Walker i en uttalelse.
– Det vil gjøre organisasjoner med AI-teknologier i stand til å høste data for å tilpasse seg nye situasjoner og løse problemer som ingen før har stått overfor, fortsetter han.
Smart Dust etterlatt i støvet
AI-teknologiene vokser ikke inn i himmelen uten videre. Selvkjørende biler – som i høy grad skal drives av kunstig intelligens – er over ti år unna «produktivitetsplatået».
Og generell kunstig intelligens – som populært sagt kan overføre intelligens fra et område til et annet – er bare såvidt begynt å klatre opp hype-bakken.
På denne siden av hypekurven finner vi også de mer eksotiske teknologier som «human augmentation», som blant annet dekker innopererte sensorer, brikker og exoskjeletter.
Lengst til venstre har Gartner plassert «smart dust», som befant seg på circa samme plassering i 2013, og består i å konstruere mikroskopiske sensorer som kan overvåke alt og sende data hjem.
En av teknologiene som til gjengjeld har rykket fremover siden 2013 er virtual reality (VR), som i det nyeste hypediagrammet har nådd den såkalte Slope of Enlightenment, mens augmented reality (AR) til tross for siste års Pokemon Go-mani fortsatt kommer halsende etter.
Blockchain er nedadgående
Gartner-analytiker Nick Heudecker sa tidligere i år at hypen omkring blockchain var rekordhøy. På en Gartner-konferanse i mars vurderte analytikeren at teknologien mest ble brukt til å sikre investeringer til oppstartsselskaper.
Siden er analysehuset kanskje blitt litt mer positivt stemt – i hvert fall er blockchain som teknologi nå på vei ned av kurven og ut av den delen av syklusen hvor forventningene er mest oppblåst.
Det er likevel fortsatt lenge til teknologien blir mainstream, vurderer analysehuset. Det skal ennå gå fem til ti år før teknologien når «mainstream-platået».