Klagen er levert av en kjent veteran innen PC-salg i Norge, Harald Marthinussen som er mannen bak KK88 og den tilhørende nettbutikken GigaShopS der det blant annet tilbys PC-er fra IBM, Fujitsu Siemens og Toshiba. Marthinussen mener flere annonser og brosjyrer fra Dell bryter med gjeldende regler.
I vedlegg i Aftenposten og PC World i mai anbefaler Dell å kjøpe Windows XP Professional for næringslivet og at privatkjøpere ved hjemme PC kan være kompatible med arbeidsplassen eller undervisningsplassen.
– Dell viser ikke hva dette koster ekstra noen steder, sier Marthinussen.
Han påpeker flere uklare forhold i annonseteksten som «binding, «ekstragaranti», «minne tillegg», «feil» løsninger og «skjult frakt».
Dell på sin side ønsker ikke å kommentere saken ennå.
– Klagesaken ligger til behandling i juridisk avdeling, og jeg kan ikke uttale meg før denne er behandlet, sier markedsdirektør Hans Christian Seime i Dell Norge til digi.no.
Martiniussen viser blant annet til en Dell Dimension 2400 som annonseres for 2.100 kroner men oppgis uten merverdiavgift og varekost. Dette betyr 25 prosent opp i pris som gir en kost 3.453 kroner med alle omkostninger.
Marthinussen mener Dell lurer kunden til å tro at han får mer for pengene i mai enn tidligere ved å tilby doble RAM i maskinene. Men Dell sier ingen ting om at samme maskinen hadde «dobbelt med RAM» allerede i mars.
I tillegg framhever Dell ett års garanti på alt som et gode, noe som likevel forbrukerloven gir dem gratis.
– Kunder og spesielt vanlig forbrukere klarer ikke å følge slike sleipe reklamer og krumspring. Vi opplever at kjøpet i svært mange tilfeller blir betraktelig dyrere hos Dell når vi sjekker sluttprisen, sier Martiniussen.
Han tilføyer at 70 prosent av PC-kundene, og spesielt hos Dell, velge på grunnlag av pris.
– Det blir veldig feil at forbrukere blir forvirret med feil prisbilde og jeg mener derfor at nøye saksbehandling fra Forbrukerombudet mot Dell er nødvendig for å beskytte forbrukere, fastslår Martiniussen.
Han hevder at bakgrunnen for klagen er erfaringer fra Dell-kunder som «gråter på våre skuldre» når de føler fortvilelse overfor Dell.
- Dessuten er vi konkurrenter som stadig blir skadelidende av Dells snedige reklamer og prisinger, tordner Marthinussen.