Gjennom sin nettbaserte direktesalgsmodell - som både gir lavere produktpriser og reduserer selskapets krav til lagerhold og dermed gir lavere risiko for å brenne inne med ukurante modeller - har Dell snudd PC-bransjen fullstendig på hodet.
En etter en har konkurrentene måttet pakke sammen fordi de ikke har vært i stand til å møte Dells aggressive prispolitikk og marginpress, og toppsjef Michael Dell har åpenbart fått økt appetitt jo mer han har satt til livs. Ved siden av PC-produksjon er varesortimentet gradvis blitt utvidet, blant annet til skrivere, nettverksvitsjer, PDA-er, og små USB-lagringsenheter, for å nevne noe.
Men Michael Dell er ennå ikke mett. For å nå stadig økte omsetningsmål (60 mrd. dollar innen fem år) må markedet utvides - og det betyr nye produktområder. I morgen ventes derfor Dell å offentliggjøre at hans raskt voksende dataselskap også vil ha en del av det enorme markedet for forbrukerelektronikk.
Han starter i det små - i bokstavelig forstand - med å lansere en liten, bærbar musikkspiller à la Apples populære iPod, skriver amerikanske medier. I tillegg skal selskapet ha planer om å starte salg av LCD-baserte fjernsynsapparater med Dell-logoen påklistret frontpanelet.
Ifølge CNET News.com vil Dell under morgendagens tillyste pressekonferanse presentere planer om å starte salg av en 17- og 30-tommers LCD-TV. Modellene ventes å komme i salg tidlig i november. Det gjelder også den nye, bærbare MP3-spilleren som spås å komme med en 15 gigabyte stor disk. Det duger neppe i konkurransen mot Apples iPod på 40 GB, men det spørs om ikke Dell også her vil skvise seg inn i markedet ved å presse pris.
News.com legger til at Dell også vil avduke to nye utgaver av sin Axim-PDA, en trådløs modell og en slankere versjon som får navnet Axim X3.
Dell vil sannsynligvis bunte sine nye produkter med sine eksisterende og kommende PC-produkter. TV-satsingen er ikke bare en hjemmeelektronikk-satsing: i bedriftslivet er flat-TVene på full fart inn i konferanserom og resepsjoner, og Dell vil trolig kunne legge på én milliard dollar på omsetningen sin bare fra TV-salget, spår analytiker Brooks Gray i Technology Business Research.