BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dell lager LCD-TV og iPod-utfordrer

Michael Dell har skviset prisene på PC- og skrivermarkedet til konkurrentene har tatt sin død av det. Nå står hjemmeelektronikk-markedet for tur.

24. sep. 2003 - 10:06

Gjennom sin nettbaserte direktesalgsmodell - som både gir lavere produktpriser og reduserer selskapets krav til lagerhold og dermed gir lavere risiko for å brenne inne med ukurante modeller - har Dell snudd PC-bransjen fullstendig på hodet.

En etter en har konkurrentene måttet pakke sammen fordi de ikke har vært i stand til å møte Dells aggressive prispolitikk og marginpress, og toppsjef Michael Dell har åpenbart fått økt appetitt jo mer han har satt til livs. Ved siden av PC-produksjon er varesortimentet gradvis blitt utvidet, blant annet til skrivere, nettverksvitsjer, PDA-er, og små USB-lagringsenheter, for å nevne noe.

Men Michael Dell er ennå ikke mett. For å nå stadig økte omsetningsmål (60 mrd. dollar innen fem år) må markedet utvides - og det betyr nye produktområder. I morgen ventes derfor Dell å offentliggjøre at hans raskt voksende dataselskap også vil ha en del av det enorme markedet for forbrukerelektronikk.

Han starter i det små - i bokstavelig forstand - med å lansere en liten, bærbar musikkspiller à la Apples populære iPod, skriver amerikanske medier. I tillegg skal selskapet ha planer om å starte salg av LCD-baserte fjernsynsapparater med Dell-logoen påklistret frontpanelet.

Ifølge CNET News.com vil Dell under morgendagens tillyste pressekonferanse presentere planer om å starte salg av en 17- og 30-tommers LCD-TV. Modellene ventes å komme i salg tidlig i november. Det gjelder også den nye, bærbare MP3-spilleren som spås å komme med en 15 gigabyte stor disk. Det duger neppe i konkurransen mot Apples iPod på 40 GB, men det spørs om ikke Dell også her vil skvise seg inn i markedet ved å presse pris.

News.com legger til at Dell også vil avduke to nye utgaver av sin Axim-PDA, en trådløs modell og en slankere versjon som får navnet Axim X3.

Dell vil sannsynligvis bunte sine nye produkter med sine eksisterende og kommende PC-produkter. TV-satsingen er ikke bare en hjemmeelektronikk-satsing: i bedriftslivet er flat-TVene på full fart inn i konferanserom og resepsjoner, og Dell vil trolig kunne legge på én milliard dollar på omsetningen sin bare fra TV-salget, spår analytiker Brooks Gray i Technology Business Research.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra