2003 var et gullår for direktesalgsprodusenten på datamaskinprodukter, Dell, som i Norge kan vise til en omsetningsvekst på 25 prosent. Internasjonalt har Dell slått HP med en knapp margin, og kan nå smukke seg med tittelen som verdens største PC produsent 2003.
- Vi er optimistiske for det nye året og har som mål å vokse med 30 prosent på antall enheter. I tillegg vil vi ansette flere folk som skal jobbe mot bedriftsmarkedet, forteller Michael Jacobs til digi.no.
Men hvor mange maskiner han solgte i fjerde kvartal eller totalt for året vil ikke Jacobs ut med foreløpig. Han medgir at det har vært et prisfall som gjør at Dell må selge flere enheter for skape samme omsetning.
2003 ble et år der mange tilbud vist at de norske PC-prisene falt bratt. Men Dell har tidligere antydet at prisfallet begrenser seg til på 10 prosent for en standard bord-PC. (Se egen sak fra digi.no)
Dell har lagt opp en aggressiv strategi for å vinner mer av bedriftsmarkedet i Norge og Europa.
- Vi har hatt en vekst både i omsetning og antall enheter i fjor. På verdensbasis er Dell nå nummer én. Her i Norge vil vi i løpet av året øke staben med 15 til 20 personer, forteller Jacobs.
Tall fra IDC viser at Dell leverte i 2003 nærmere 26 millioner PC-er mot 21,7 millioner i 2002, og har mer enn doblet veksten med sine 25 prosent sett i forhold til markedets totalvekst på 11%. Til sammenligning leverte Dell i 2003 flere PC-er til markedet enn hele industrien leverte til sammen i 1990.
De foreløpige tall for Dell i Norge viser en hyggelig vekst fra 2002 til 2003 med henholdsvis 20 prosent økning på klienter, 32 prosent på bærbart og 48 prosent på serversiden.
Dell Norge-sjefen avkrefter ryktet om at Dell skal bryte med sin direktesalgs-strategi og rekruttere forhandlere. Nederlandsk medier hevder at Dell tilbyr mulige forhandlere en margin på åtte prosent.
- Dette er ikke i vår ånd. Vi ønsker ikke en kanalstrategi som HP med mange fordyrende ledd, sier han.
Dell har i dag 40 prosent av bedriftsmarkedet, og har hatt en større vekst i dette markedet i forhold til konsumentmarkedet.