Investeringsfondet Silver Lake som er hovedaksjonær i Dell forsøkte så sent som i forrige uke å kvitte seg med Dells pc-produksjon. Ingen bet på kroken, skriver Recode.
Hewlett-Packard, Lenovo og Huawei er blant aktørene som skal ha takket nei til å kjøpe virksomheten, ifølge nettstedets kilder.
– Selv om salget mislyktes, bør du ikke ikke bli overrasket dersom HP Inc. og Dells pc-avdeling likevel ender opp med å slå seg sammen, skriver Fortune.
De argumenterer blant annet for at HP Inc. fremstår som den mest logiske eieren. I tillegg har Dell nå tatt opp store mengder fersk gjeld, som de kan ha behov for å redusere.
Rekordoppkjøpet
For alt dette skal ha foregått i opptakten til rekordoppkjøpet som Dell kunngjorde mandag, da de varslet overtakelsen av lagringsgiganten EMC for svimlende 540 milliarder kroner.
Det er ikke umiddelbart klart om Silver Lake opererte på egenhånd, eller om Dell var involvert i sonderingene rundt et nedslag av pc-divisjonen.
Det er heller ikke kjent om Dell eller Silver Lake fortsatt søker en kjøper, skriver Recode.
At medeierne i Silver Lake har forsøkt å selge pc-virksomheten uten Dells viten, virker derimot lite sannsynlig. Styret i Dell består foruten grunnlegger Michael Dell av bare to andre personer, Egon Durban og Simon Patterson; begge er fra investeringsfondet Silver Lake. Sammen sørget de for å kjøpe opp livsverket til Michael Dell, da Dell ble tatt av børs og gjort til et privateid foretak for to år siden.
Krise i pc-markedet
Forsøket på å fisjonere vekk pc-avdelingen til Dell skjer etter lengre tids krise i det globale pc-markedet. Senest denne uken kom nye analyser om at den allerede labre utviklingen fortsetter nedover. Det er snakk om betydelige fall.
Bleke utsikter: PC-markedet bare faller og faller
Bransjen som produserer datamaskiner, særlig de som er rettet mot forbrukermarkedet, har for lengst tatt en mengde tunge grep som en konsekvens av den knallharde konkurransen. Det er rett og slett vanskelig å tjene penger i dette markedet.
Sony ga opp sin pc-produksjon i fjor. Samsung har sterkt redusert sine ambisjoner og trukket sine pc-produkter fra hele Europa. Krise-rammede Toshiba har også gitt opp forbrukermarkedet for pc-er i store deler av verden.
Hewlett-Packard har på sin side bestemt seg for å splitte seg selv opp i to selskaper, der den ene delen vil rette seg mot det langt mer lukrative bedriftsmarkedet med dataromsprodukter, programvare og tjenester, mens pc-er og skrivere blir lagt til et eget selskap. HPs fisjon gjennomføres med enorme kutt i disse dager.
Det er så syltynne marginer i markedet for forbruker-pc-er at verdens største pc-produsent, kinesiske Lenovo, har forsøkt å øke lønnsomheten ved å plante lumske overvåkingsprogrammer på maskinene de solgte til forbrukere.
Ingen ny trend: Svalestup for salg av pc-er