På investorsamlingen D9 Conference til Dow Jones-tjenesten All Things D, har påstanden om hvorvidt børsen opplever en ny IT-boble vært livlig diskutert.
Blant synspunktene – og begrunnelsene – som har vakt mest oppsikt, er uttalelser fra Marc Andreessen, Netscape-gründer og i dag en innflytelsesrik investor i nye teknologiselskaper.
Andreessen ble ble intervjuet på scenen av Walt Mossberg og Kara Swisher, og fikk spørsmålet: «Er det en boble, og er det du som står bak?» Svaret lød slik:
– En hel haug med folk tror det er en boble. Derfor tror vi det ikke er.
Ifølge Andreessen bygger boble-fornemmelsen kun på ett selskaps erfaring, Linkedin. Han ble ikke konfrontert med kinesiske og russiske selskaper (Renren og Yandex) som nettopp har debutert på New York-børsen og opplevd kursoppgang i rakettfart.
Den russiske investoren Yuri Milner, mannen bak Digital Sky Technologies (DST) som blant annet eier en del av Facebook, avviser også at det skulle være en boble på gang.
Jeff Jordan, som tok sin restaurantbordbestillingstjeneste OpenTable på børs i 2009, og som de siste månedene har opplevd en dobling av aksjekursen, mener det hele dreier seg om en høy grad av begeistring, ifølge en oversikt i Wall Street Journal.
Richard Rosenblatt fikk sitt selskap Demand Media børsnotert i januar – de er et nettforlag med 100 millioner besøkende i måneden – og har siden opplevd et kursfall på 10 prosent. Han mener det viser at det ikke er noen boble.
Noen mener det er bedre å sammenlikne 2011 med 1997 og 1998, enn med 1999 da dotcom-bølgen slo til for fullt. Ross Levinsohn i Yahoo sier det er en «annerledes boble» nå, fordi selskapene faktisk tjener penger. (Uttalelsen falt før underskuddsregnskapet til Groupon ble kjent.)
Googles styreformann Eric Schmidt mener det er god grunn til å snakke om en boble, men at det i hovedsak dreier seg om forventninger til selskaper som ennå ikke er på børs. Han nevner ikke hvilke, men det er naturlig å tenke på Groupon, Twitter og, ikke minst, Facebook.
En erfaren observatør som heller til boble-oppfatningen, er Jonathan Miller, sjef for den digitale satsingen til News Corp.
– Hvis ikke dette er en boble, ser jeg fram til å finne ut hvordan en boble egentlig ser ut, er hans oppsummering.