Google har som kjent gjort det klart at de skal begynne å blokkere tredjepartscookies, men samtidig har selskapet presentert en ny, alternativ løsning til de tradisjonelle informasjonskapslene kalt «Federated Learning of Cohorts (FLoC).
Den løsningen har imidlertid også sine kritikere, deriblant den personvernfokuserte søkemotoren DuckDuckGo, som nå kunngjør at de akter å blokkere FLoC-løsningen.
Oppdaterer Chrome-utvidelsen sin
DuckDuckGo har nå oppdatert sin Chrome-utvidelse med en funksjon som hindrer sporing med FLoC-teknologien. Den oppdaterte utgaven må riktignok først godkjennes av Google før den blir gjort tilgjengelig for nedlastning.
Som digi.no rapporterte startet Google en begrenset testing av FLoC i slutten av mars, men som DuckDuckGo peker på har nå millioner av brukere blitt automatisk innrullert uten å ha blitt gitt et valg.
Søkemotoren sier de er kritiske til Googles nye teknologi og at de enige med vurderingen til organisasjonen Electronic Frontier Foundation (EFF), som jobber med sivile rettigheter på den digitale arenaen.
EFF publiserte nylig en lengre tekst på hjemmesidene sine hvor de retter skarpt kritikk mot FLoC, en løsning de mener vil introdusere nye personvernproblemer og som ikke eliminerer sporing som sådan, men kun endrer måten den foregår på.
– Brukere og forkjempere må avvise FLoC og andre villedede forsøk på å gjenoppfinne adferdsbasert målretting. Vi ber Google innstendig om å forlate FLoC og rette innsatsen sin mot å bygge et genuint brukervennlig web, skriver EFF i sin omtale.
Kan brukes som identifikator
EFF hevder blant annet at FLoC kan identifisere enkeltpersoner selv om den opererer med sporing basert på grupper av mennesker –kalt «kohorter». Dette er også noe som underbygges på FLoC-prosjektets egen GitHub-side, hvor man blant annet finner følgende formulering:
– En kohort kan bli brukt som en bruker-identifikator. Den har kanskje ikke nok bits med informasjon til å individuelt identifisere noen, men i kombinasjon med annen informasjon (slik som en IP-adresse), kan den det.
Som DuckDuckGo peker på har Google også selv hevdet at den FLoC-baserte sporingen er opptil 95 prosent så effektiv som sporing via tredjepartscookies når det gjelder konverteringsraten til annonsene – altså hvor ofte annonsen fører til handling fra brukerens side.
FloC-løsningen fungerer altså ved å «gjemme» enkeltindivider i større grupper av mennesker med samme interesser, for å bevare den enkeltes anonymitet.
– FloC lar deg være anonym når du surfer på nettet og forbedrer personvernet ved å la utgivere presentere relevante annonser til større grupper. Kohorter defineres av likheter i surfehistorikk, men de er ikke basert på hvem du er individuelt. Hvilken kohort du er i, endrer seg faktisk hyppig etter som surfehistorikken endrer seg, skriver Google i sin beskrivelse av løsningen.