IT-BRANSJEN

Netonnet nektet å hjelpe da kunden oppgraderte til Windows 10

Illustrasjonsfoto – PC-en på bildet har ingenting med den aktuelle saken å gjøre.
Illustrasjonsfoto – PC-en på bildet har ingenting med den aktuelle saken å gjøre. Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no
14. sep. 2016 - 06:00

Nettbutikken Netonnet nektet å ta tilbake en PC som til stadighet gikk varm. Begrunnelsen: Kunden hadde oppgradert til Windows 10.

Da kunden tok kontakt med nettbutikken for å løse problemet fikk han beskjed om at problemene var hans egen feil. Netonnet mente nemlig at Windows 10-oppgraderingen kunden hadde gjennomført var årsaken til varmegangen. 

– Ansvarlig vedlikehold, ikke brukerfeil

– Han fikk gjentatte oppfordringer om å oppdatere, og datamaskinen hadde vurdert at den hadde kapasitet til det. Da er det ansvarlig vedlikehold, ikke en brukerfeil, å gjennomføre oppdateringen, konkluderer forbrukerdirektør, Randi Flesland, i Forbrukerrådet.

Ifølge kunden gikk maskinen varm før maskinen ble oppgradert til Windows 10.

Randi Flesland i Forbrukerrådet. <i>Foto: Forbrukerrådet/CF Wesenberg/Kolonihaven</i>
Randi Flesland i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet/CF Wesenberg/Kolonihaven

Det trodde ikke nettbutikken på, og saken ble sendt til Forbrukertvistutvalget. Klageorganet tok ikke saken til følge, og kundebehandlingen havnet derfor på bordet til Forbrukerrådet. 

De valgte å stevne nettbutikken for retten. 

Fikk igjen 14 000

Først da snudde Netonnet, og ønsket følgelig å tilbakebetale rundt 14 000 kroner til kunden.

Det tilbudet ble akseptert. 

– Denne saken understreker to ting: at kunden ikke kan klandres for å oppdatere operativsystemet. Dernest: at det bør være unødvendig å slepe butikken til dørterskelen til rettssalen før kunden får det han har krav på.

– Å nekte til siste skanse er innbringende for butikken, men det koster forbrukeren, og det koster miljøet, dersom vi må kjøpe nytt fremfor å stille krav til det vi har, oppsummerer Flesland. 

Må ha klarere retningslinjer

Forbrukerrådet ber bransjen om å være mer kundevennlige når det kommer til saker som i utgangspunktet bør være enkle å avklare.

Forbrukerorganet mener at ett år er alt for lang tid å for løse en tvist som dette.

I tillegg ber forbrukerdirektøren politikerne om klarere retningslinjer. 

– Vi vil at varene skal være merket med hvor lenge de skal vare, hva som kan repareres, og at forhåndsinstallert programvare sees som en del av produktet. Dessuten kan vi få kortere reklamasjonstid på grunn av nye regler fra EU. Det kan vi ikke risikere – for hverken kunde eller klode, avslutter Forbrukerrådets Randi Flesland.

Netonnet har ikke svart på digi.no sine henvendelser.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.