En domstol i Beijing mener at iPhone ikke var et så godt kjent merke i 2007 at Apple har enerett til varemerket. En kinesisk veskeprodusent får derfor lov til å bruke navnet iPhone på sine vesker.
Apple tapte den første rettssaken om dette og anket saken, men uten å få gjennomslag.
Loven om varemerkebeskyttelse gir anledning til å søke om varemerkebeskyttelse i forskjellige bransjer selv om merket er kjent i en annen bransje.
Det finnes for eksempel både en såpe og en sjokolade som heter «Dove», men med forskjellige produsenter.
For å kunne be om at varemerket skal beskyttes i flere forskjellige bransjer, må man bevise at merket er veldig kjent og nærmest allemannseie.
Ankedomstolen i Beijing mente at Apple ikke klarte å bevise dette godt nok når det gjaldt iPhone-varemerket og hvor kjent det var i 2007 – da veskeprodusenten Xintong Tiandi Technology søkte om å kalle sine veskeprodukter for iPhone.
Forsøkte seg tidllig
Apple forsøkte å få varemerket godkjent i Kina i 2002, men det ble ikke godkjent før i 2013 – over ti år senere. Den første iPhonen kom i 2007, samme år som Xintong søkte om varemerkebeskyttelse for sitt Iphone-merke. I tillegg ble ikke iPhone tilgjengelig i Kina før i 2009. Året etter fikk Xintong godkjennelse for sitt varemerke.
Nå kan den kinesiske produsenten fortsette å benytte iPhone på sine skinn- og lærervarer, som omfatter vesker, passetuier, kortholdere, nøkkelringer og lommebøker.
Kina er ikke akkurat kjent for å være strenge når det gjelder å beskytte utenlandske varemerker, og det finnes en stor industri som spyr ut kopivarer.
Apple har tidligere måttet betale flere millioner dollar til et annet kinesisk firma for retten til å benytte sitt eget iPad-navn i Kina. Også Michael Jordan og Nike har tidligere tapt varemerkekrangler i det kinesiske markedet.
- Les også: Apple måtte betale seg ut av iPad-knipe