Listen over de 1.930 søknadene om nye toppnivådomener er nå offentliggjort. Frislippet blir av bransjeeksperter betegnet som den største forandringen av internett siden kommersialiseringen på 1990-tallet.
Foruten flyselskapet SAS, som vel er å regne som et skandinavisk foretak, er det bare to selskaper i Norge som har søkt egne toppdomener.
Oljegiganten Statoil er den mest kjente av disse. Men hvorfor har de valgt å bruke millioner av kroner på å sikre seg «.statoil»?
- Statoil liker å ligge i forkant, men også å sikre våre rettigheter. Dette gir oss mange muligheter på sikt til å kontrollere eget varemerke på nettet, sier brand manager og ansvarlig i Statoil for varemerkehåndtering, Marit Spilde Erikstein til digi.no.
Det ligger i kortene at Statoil også ser for seg nye digitale muligheter, uten at de ønsker å gå nærmere inn på det nå.
- Vi tenker strategisk i forhold til å kontrollere egne domener. Det er mange som mener at toppdomenet vil ta over for eksisterende toppdomener, både av typen .com og de nasjonale toppnivåene i dag. Fordelen er blant annet at man kan bestemme selv hva som skal stå foran punktum, sier Erikstein til digi.no.
Les også et lengre intervju med styreleder Bente Sollid i Cloudnames, den andre norske aktøren som søkte. Hun mener det er ubegripelig at ikke flere benyttet sjansen. Nå er vinduet stengt i denne omgang. Ingen vet om eller når nettorganet ICANN vil åpne for en eventuell ny søknadsrunde.
Les også:
- [14.06.2012] - Ubegripelig at ikke flere søkte