Oslo (NTB): Statsminister Jens Stoltenbergs USA-besøk skal ha ført til den største Norgesreklamen i utlandet siden Lillehammer-OL i 1994. Det mener Statsministerens kontor.
Årsaken er ikke Stoltenbergs engasjement i diskusjoner om finanskrisen, atomnedrustning eller global oppvarming, men hans aktive bruk av iPad, Twitter og Facebook etter at han ble sittende askefast på grunn av vulkanutbruddet på Island.
– Jeg kan ikke komme på en mer positiv Norges-sak siden Lillehammer-OL, sier statssekretær Torbjørn Giæver Eriksen ved Statsministerens kontor til Dagens Næringsliv.
Amerikanske medier gjorde et stort poeng ut av at Jens Stoltenberg nærmest styrte Norge fra sin iPad, tvitret seg gjennom Europa og brukte Facebook for å holde kontakten.
Det førte til intervjuer på flere store amerikanske TV-stasjoner som CNN og MSNBC, samt oppmerksomhet fra både nettaviser og papiraviser.
Statsministerens Facebook-gruppe rundet over 60.000 medlemmer mandag kveld, noe som gir ham en 36. plass blant politikere målt i aktiv bruk og antall tilhengere på det sosiale nettverksstedet. Listen toppes av USAs president Barack Obama. (©NTB)