Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell har i regjeringen ansvaret for barnehager og grunnopplæringen i grunnskole og videregående opplæring.
Han har åpenbart forstått verdien av å holde en tett kontakt med sin målgruppe, blant annet lærerne. På bloggen sin har han laget oversikter over gode lærerblogger som brer seg raskt ut antall.
Selv i påsken tar han seg ikke fri og skriver i en kommentar på bloggen hvorfor han trykker sosiale medier tett til sitt bryst.
«På sosiale nettverk kan du nå fleire menneske per dag enn om du drar på all verdas konferansar og møte. Eg har til dømes 1000 føljarar på twitter og 500-1500 daglege lesarar av bloggen min», skriver kunnskapsministeren.
Han trekker fram unge velgere. Nesten ingen av disse velger å se debattprogrammer på tv, mens 91 prosent av dem under 30 er på facebook.
Sosiale medier gir dessuten lett tilgang til gratis politiske rådgivere og fokusgrupper, og svaret man skriver blir fort spredd til mange. En blogg er dessuten en god plattform for å spre egne synspunkter utenå måtte gå via en journalist som skal vri og vrenge på budskapet, framholder han!
At noen har reagert på at politikere bruker kanalen som et privat medium og at det er mye tull på Twitter, mener Solhjell er sterkt overdrevet.
«Mykje gjenstår før sosiale medier fungerer godt politisk. Vi har brukt 2500 år på å få det representative demokratiet til å fungere brukbart, så vi tåler at det tek litt tid med sosiale medier også».